Hulp bij betalen huur

Kunt u de huur niet of niet op tijd betalen? Neem dan snel contact met ons op. Ook als u denkt dat u binnenkort problemen krijgt met het betalen van de huur. Blijf er niet mee zitten. Hulp vragen is het beste wat u kunt doen. Hoe sneller, hoe beter. We zoeken samen met u naar een oplossing. 
 
Nancy Mes en Joost Dekker helpen u graag.
U kunt Nancy bellen op 06 - 13 56 24 28 
Joost kunt u bellen op 06 - 83 77 26 06.
 
U kunt hen ook een berichtje sturen via Whatsapp. Wel zo makkelijk. 
 
  
 
Afspraak maken over uw betaling
Kunt u de huur niet betalen? Dan is het vaak mogelijk om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe meer we voor u kunnen doen. 

Met een afspraak over de betaling, betaalt u de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat u iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Het is wel belangrijk dat u de afspraak die wij met u maken, nakomt. Anders gaat de regeling niet door. En dan moeten we een officiele waarschuwing sturen. Blijft u de huur dan niet betalen? Dan schakelen we een deurwaarder in. Dat betekent dat u ook nog incassokosten moet betalen. Dat wilt u echt niet. En wij ook niet. Neem daarom contact met ons op. Dan regelen wij dit samen. 
 
Hulp bij het voorkomen en oplossen van schulden 
Loopt u achter met het betalen van de huur? Dan is het belangrijk om hier snel afspraken over te maken. Hoe kleiner de schuld, hoe makkelijker het is om een oplossing te vinden. U kunt daarbij professionale hulp krijgen.Zij kijken bijvoorbeeld naar uw inkomsten en uitgaven. Ook kunnen zij namens u praten met andere organisaties waar u nog geld aan moet betalen. U kunt zelf om professionele hulp vragen, maar wij kunnen dit ook voor u doen. Neem contact met ons op en wij gaan dit samen met u regelen.  
 
Handige websites
Op deze websites vindt u ook allerie handige informatie over hulp bij betaalproblemen.

Hoe gaat Poort6 om met mijn privacy?

Hoe eerder wij weten dat u problemen heeft met het betalen van de huur. Hoe beter wij u kunnen helpen. Hierdoor kunnen we voorkomen dat schuld te hoog oploopt. En in het ergste geval, dat u uw woning moet verlaten.

Daarom gebruiken wij ook whatsapp. Hiermee willen wij het makkelijker maken voor huurders om ons te benaderen. 

Wij gaan altijd zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Hoe dit precies zit kunt u lezen in onze Privacyverklaring voorkomen schulden en ontruimingen.

Werkt Poort6 ook samen met andere organisaties?

Ja, Poort6 werkt met een aantal gemeenten en organisaties samen om terugkerende betaalproblemen te voorkomen. Deze samenwerking houdt in dat wij en andere organisaties zoals de zorgverzekeraar, energieleverancier en het waterbedrijf informatie over achterstand bij het betalen van de huur delen met de gemeente. De gemeente kan dan contact met u opnemen om samen een oplossing te vinden voor de betaalproblemen. 

Welke gegevens kan Poort6 delen met andere organisaties voor hulp bij het aflossen van schulden?

Wij willen niet dat u een betalingsachterstand oploopt en daardoor in de problemen komt. We willen voorkomen dat we in een juridische procedure terecht komen, of (in het ergste geval) dat u uw huis kwijt raakt. Daarom zoeken we snel en vaak contact met u en werken we samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Om u te helpen, kunnen wij u (bij een huurachterstand van 2 maanden of meer) aanmelden voor hulpverlening.

Wij kunnen de volgende gegevens delen:

  • Uw naam
  • Adres
  • De hoogte van uw betalingsachterstand

Heeft u er bezwaar tegen dat wij uw gegeens delen? Laat het ons weten door te bellen naar (0183) 66 99 00.

Wat gebeurt er als ik de huur niet betaal?

Het belangrijkste! Neem contact met ons op! Dan regelen we dit samen. Bel naar (0183) 66 99 00.

Als wij niks van u horen en als u de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we ook contact met u op. Dit zijn de stappen die we dan nemen. 

U krijgt een herinnering
U krijgt eerst een herinnering. In deze mail of brief staat dat u de huur alsnog binnen 5 dagen betaalt. 

We bellen u
Wanneer u niet heeft betaald, bellen wij u. Wij vragen u u uiteraard om alsnog de huur te betalen. Maar we vragen ook hoe het komt dat u nog niet heeft betaald. Wij begrijpen dat er soms redenen zijn waardoor het lastig is om de huur betalen. 

Tweede herinnering
Zijn de 5 dagen voorbij? En hebben we met u geen afspraak kunnen maken? Dan krijgt u nog een tweede herinnering. Dat is gelijk de laatste herinnering. De tijd begint dan echt te dringen. U krijgt dan nog 14 dagen om de huur alsnog te betalen. Daarna betaalt u incassokosten. Hoe hoog deze kosten zijn, geven wij in deze laatste herinnering ook aan. We prorberen u in deze 14 dagen ook nog een keer te bellen of langs te gaan. We willen er alles aan doen om te voorkomen dat we dure, juridische stappen moeten nemen.

Wat als u dan nog niet heeft betaald? 
Als de 14 dagen na de tweede herinnering voorbij zijn. Dan geven wij de betalingsachterstand door aan incassobureau GGN. Zij brengen de wettelijke rente en incassokosten bij u in rekening. Het incassobureau stuurt u brieven en sms-berichten. Ook bellen zij u op of kan er iemand van het incassobureau langskomen. 

We schakelen een deurwaarder in
Lukt het ook hierna niet om met u afspraken te maken over het betalen van de huur? Dan schakelen wij de deurwaarder in. De kosten daarvan lopen snel op. De kosten die wij daaraan moeten betalen, brengen wij bij u in rekening. Dit bedrag komt dus bovenop de incassokosten die u nog aan ons moet betalen. De deurwaarder geeft u eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om hoge juridische kosten te voorkomen. Wij adviseren u dan ook om dit echt te voorkomen! Ook als de deurwaarder al is ingeschakeld, zijn er nog voldoende mogelijkheden om samen een oplossing te vinden.

Juridische stappen
Loopt de achterstand met het betalen van de huur op naar drie maanden? Dan krijgt u een zogenaamde dagvaarding van de deurwaarder. Dat betekent dat de rechter wordt ingeschakeld. De deurwaarder vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Het is voor iedereen beter om deze situatie te voorkomen. De kosten van dit proces zijn veel en veel hoger dan uw oorspronkelijke betaalachterstand. Ook in deze situatie is het nog mogelijk om de huur en de bijkomende kosten alsnog te betalen. Zo willen we voorkomen dat u uw huis kwijt raakt. In de meeste gevallen lukt dit ook nog. 

 

Ik wil mijn vakantiegeld gebruiken om geld af te lossen. Kan dat?

Veel mensen kijken uit naar de maand mei of juni. De maanden waarin de meesten vakantiegeld ontvangen. Heeft u een beginnende achterstand met het betalen van de huur? Gebruik dan het vakantiegeld om dit op te lossen. Zo voorkomt u dat wij herinneringen en aanmaningen moeten versturen. En daarmee bespaart u incassokosten. Ook als u al een afspraak met ons heeft gemaakt voor het in delen betalen van de huur, kunt u uw vakantiegeld gebruiken om extra af te lossen. Zo bent u eerder van de problemen af. 

Nancy Mes en Joost Dekker helpen u graag.

U kunt Nancy bellen op 06 - 13 56 24 28 
Joost kunt u bellen op 06 - 83 77 26 06.
 
U kunt hen ook een berichtje sturen via Whatsapp. Wel zo makkelijk.

Inloopspreekuur

Inloopspreekuur

Wekelijks bent u welkom tijdens het spreekuur in de Rozenobel.

Wekelijks spreekuur in de Rozenobel