Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Als wij niks van je horen en de huur niet voor de 1e van de maand bij ons binnen is, dan zijn dit de stappen die we nemen.
- Je krijgt een herinnering
Je krijgt eerst een herinnering om de huur toch nog te betalen. Dit kan zijn via de mail (gestuurd vanaf het mailadres poort6@mind2pay.com), een sms, een brief en/of een telefoontje van een belrobot (je wordt dan gebeld vanaf het telefoonnummer 088-0016657). - We bellen of komen bij je langs
Krijgen we geen reactie? Dan bellen wij je zelf of komen we thuis langs. Wij vragen je dan natuurlijk om de huur toch nog te betalen. Maar we vragen ook waarom je nog niet hebt gereageerd en nog niet hebt betaald. Wij begrijpen dat er soms redenen zijn waardoor het lastig is om de huur betalen. Misschien kunnen we je daarbij helpen. - Wat als je dan nog niet hebt betaald?
Heb je na al deze stappen nog niet betaald? Dan geven wij de betalingsachterstand door aan Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN). Zij brengen de wettelijke rente en incassokosten bij je in rekening. GGN stuurt je brieven, een sms-bericht of belt je op. Zij geven je eerst de kans om de achterstand met de extra kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om hoge juridische kosten te voorkomen. Ook als GGN al is ingeschakeld, zijn er nog voldoende mogelijkheden om samen een oplossing te vinden. - Juridische stappen
Loopt de achterstand met het betalen van de huur op naar drie maanden? Dan krijg je een zogenaamde dagvaarding van deurwaarder GGN. Dat betekent dat de rechter wordt ingeschakeld. De deurwaarder vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Het is voor iedereen beter om deze situatie te voorkomen. De kosten van dit proces zijn veel en veel hoger dan je oorspronkelijke betaalachterstand. Ook in deze situatie is het nog mogelijk om de huur en de extra kosten toch nog te betalen. Zo willen we voorkomen dat je jouw huis kwijt raakt. In de meeste gevallen lukt dit ook nog.