Ben je huurder? Wij helpen je graag

Op deze pagina vind je alles over je woning, de huur, reparaties, onderhoud en betalingen. Vul hieronder jouw vraag in of klik gelijk op één van de onderwerpen.

#WIJ geven thuis

Als je een woning bij ons huurt, dan is het vooral belangrijk dat dit ook echt je thuis is. Daar proberen wij je bij te helpen. Op deze website vind je veel informatie over alles wat met het huren van een woning te maken heeft. Je kunt zoeken bij Vraag & Antwoord. En we hebben allerlei handige tips en artikelen met meer informatie over allerlei onderwerpen. Kom je er niet uit? Bel ons dan of vul het contactformulier in.

Contact opnemen

Folders & downloads

Voorbeeld bewonersblad Repoorter

Ons bewonersblad Repoorter komt 3 keer per jaar uit. De laatste edities kun je hieronder bekijken.

mei 2021 november 2020 juli 2020 maart 2020

Als je een handtekening zet onder het huurcontract, dan teken je ook voor de huurvoorwaarden. Je kunt deze hieronder downloaden.

Uitleg over het huurcontract Huurvoorwaarden januari 2020 Huurvoorwaarden november 2016 Huurvoorwaarden augustus 2015 Huurvoorwaarden september 2014

Vragen? Wij hebben antwoorden

Fijn en veilig wonen

We moeten zoveel mogelijk af van het gebruik van gas. Daarmee kunnen we iets doen aan de uitstoot van CO2. Ook Poort6 is hiermee bezig. Daarom leggen wij standaard een extra groep aan in de meterkast als een woning leegkomt. Hierdoor hebben nieuwe bewoners de mogelijkheid om elektrisch te koken. Heb je geen verhuisplannen, maar wil je ook graag overstappen naar elektrisch koken? Dan kan dat ook. Voor het aanleggen van een extra groep in de meterkast hoef je niets te betalen.

Lees verder

De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets mis en ontstaat er overlast. Vaak zijn het kleine irritaties zoals geluidsoverlast, een overhangende struik of rommel op de stoep. Als je dat niet met elkaar bespreekt, dan worden kleine irritaties soms heel groot. Hoe pak je dit aan?

Hulp bij burenruzies

  • Praat eerst zelf met je buren. Probeer een normaal gesprek te voeren. Geef aan wat je vervelend vindt en waarom.
  • Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de wijkbeheerder in jouw buurt.
  • Gaat de overlast dan nog niet over. Dan kan het inschakelen van Buurtbemiddeling een oplossing zijn. Buurtbemiddeling brengt buren (weer) met elkaar in gesprek. De bemiddelaars zijn neutraal en onafhankelijk. De gesprekken zijn vertrouwelijk en de hulp van buurtbemiddeling is gratis.
Lees verder

Als het water niet meer wegloopt in jouw douche, toilet of keuken. Bel dan meteen naar Van der Velden Rioleringsbeheer op telefoonnummer (073) 622 04 00.

Huis en contract

Zorg je minimaal twee jaar samen voor elkaar en het huishouden? En sta je ook twee jaar bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven? Dan kun je officieel een aanvraag doen om je partner medehuurder te laten worden. Let op: je kunt alleen medehuurder worden als je minimaal 18 jaar bent. Wanneer het duidelijk de bedoeling is dat je de medehuurder op korte termijn hoofdhuurder wil laten worden? Dan kunnen we je aanvraag afwijzen. Volgens de wet is het voor inwonende kinderen alleen in hele bijzondere situaties mogelijk om medehuurder te worden.

Lees verder

Als je gaat scheiden of uit elkaar gaat, is het belangrijk dat je dit aan ons doorgeeft. Als wij dit niet weten, dan blijven jullie allebei aansprakelijk voor alles wat met de woning te maken heeft. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het verstandig om het huurcontract te laten wijzigen.

Lees verder

Je gaat trouwen
Natuurlijk eerst onze felicitaties. Waarschijnlijk moet je nog heel veel regelen. Vooral leuke dingen. Gelukkig hoef je voor de huur van je woning weinig te regelen. Als je gaat trouwen of geregistreerd partnerschap afsluit, dan is je partner automatisch medehuurder. Jullie hebben vanaf dat moment allebei dezelfde rechten en plichten. Ook al is het niet verplicht, wij vinden het fijn als je het wel aan ons door wilt geven als je gaat trouwen. Wij zorgen er dan voor dat het ook goed in onze administratie staat.

Je gaat samenwonen
Als je gaat samenwonen, dan werkt het net iets anders dan bij trouwen.

Lees verder

Ga je verhuizen naar een andere woning? Dan moet je officieel de huur opzeggen. Dat kan op elke dag van de maand. Als je het maar minimaal een maand van tevoren doet. En de laatste dag van het huurcontract moet wel een werkdag zijn. Hoe eerder je opzegt, hoe beter. Zowel voor jou, als voor ons. Voor jou omdat je misschien spullen hebt, die je voor de nieuwe huurder wilt achterlaten. Bijvoorbeeld gordijnen, of een laminaatvloer.  Hoe eerder je opzegt, hoe sneller wij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe huurder.  Als je eerder opzegt, krijg je van ons ook een beloning.

Lees verder

Huur betalen

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven. Op dit moment is het even niet mogelijk om via de website met Ideal te betalen. Tot die tijd kun je de huur zelf overmaken naar rekeningnummer NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Zodra MijnPoort6 klaar is, kun je weer via Ideal de huur betalen. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Nancy Mes (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Lees verder

Vaak is het mogelijk mogelijk om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Nancy Mes (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

 

Reparatie en onderhoud

Je kunt een reparatie online doorgeven of via de telefoon. Sommige reparaties geef je door aan Poort6. Reparaties aan de cv, de lift of de riolering geef je zelf door aan de leverancier.

Reparatie doorgeven

Heb je jezelf buitengesloten? Of ben je je sleutel kwijt? Wij kunnen je helpen om weer binnen te komen. Bel hiervoor naar het algemene nummer van Poort6 (0183) 66 99 00 en kies voor de optie reparatie doorgeven. Hou er wel rekening mee dat je zelf de kosten moet betalen.

Lees verder

Keukens vervangen we na 15 jaar. Een badkamer na 24 jaar. Dat was eerst langer. Daarom maken we de komende 6 jaar een inhaalslag. Soms kiezen we ervoor om een keuken, badkamer of toilet eerder te vervangen. Bijvoorbeeld als de kwaliteit in een hele straat of heel gebouw niet goed genoeg meer is. Ben je benieuwd of we in 2021 of 2022 jouw keuken, badkamer of toilet gaan vervangen? Bekijk dan onze planning.

Is jouw keuken, badkamer toilet er nu al slecht aan toe? Dan kun je natuurlijk gewoon een reparatie doorgeven.

Lees verder

Iedere woning heeft onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat deze netjes en goed blijft.  Zoals schilderwerk, het vervangen van keukens of dakwerkzaamheden. Voordat we beginnen met dit soort onderhoud, ontvangt u een brief met informatie over de werkzaamheden. Per wijk hebben we een overzicht van het geplande onderhoud voor 2021. Hierin ziet u ook welke keukens, toiletten en badkamers we de komende drie jaar vervangen. Deze planning kan nog wel wijzigen.

Lees verder

Woning zoeken

Soms zit je in een situatie waarin je heel snel een andere woning nodig hebt. In hele bijzondere situaties kun je voorrang krijgen bij het zoeken naar een huurwoning.

Lees verder

Het is vooral belangrijk dat je je inschrijft als woningzoekende bij Woongaard. Hier vind je alle huurwoningen die wij nu te huur hebben. Dit aanbod passen we elke dag aan. Maar omdat iedere woning altijd een week op de website blijft staan, is het voldoende om 1 x per week het aanbod te bekijken. Je kunt je via Woongaard ook aanmelden voor Digizine. Dan krijg je iedere week een mail met daarin de woningen die passen bij jouw inkomen en jij gezinssituatie.

Lees verder

Op www.woongaard.com vind je de woningen die wij verhuren. Als je je inschrijft, kun je reageren op de woningen die passen bij jouw situatie. Op welke woningen je kunt reageren, hangt af van:

  • jouw inkomen;
  • het aantal personen in jouw gezin;
  • je leeftijd.

In dit overzicht kun je zien welke woning je met jouw inkomen kunt huren. Wil je op een vrije sector huurwoning reageren, dan heb je geen inschrijving nodig. Je kunt meteen reageren op onze woningen op Woongaard.

Lees verder

Ben je tussen de 18 en 27 jaar? Dan zijn er verschillende mogelijkheden.

  • Via Woongaard bieden we regelmatig ook woningen voor jongeren aan. Dit zetten we in de advertentie erbij. Deze woningen hebben een lage huurprijs. En hiervoor gelden andere regels rondom huurtoeslag. Zodra je 18 bent, kun je je inschrijven bij Woongaard. Als je een gratis abonnement neemt op Digizine, dan krijg je automatisch bericht als we woningen te huur aanbieden die passen bij jouw leeftijd en inkomen.
  • Wil je binnen één tot anderhalf jaar zelfstandig wonen maar heb je tot die tijd eigenlijk een steuntje in de rug nodig bij het wonen, leren, werken en ontmoeten? Dan is Kamers met Kansen in Gorinchem misschien iets voor jou. Kamers met Kansen is een woonproject aan de Willem Kloosstraat in Gorinchem-Oost. Jongeren in de leeftijd van 18 tot 27 jaar krijgen hier de kans om met een steuntje in de rug te bouwen aan een zelfstandige toekomst. Wil je hier meer over weten? Lees hier dan verder.