Lees voor

Een vraag? Vind hier je antwoord

Populaire vragen

Huis en contract

De vergoeding van twee keer 190 euro geldt voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers met een eigen energieaansluiting. Het maakt daarvoor dus niet uit of je blokverwarming hebt of een eigen cv-ketel. Want deze vergoeding krijg je van de energieleverancier waarmee jij een contract hebt afgesloten voor de levering van elektriciteit. Hoe je dit bedrag krijgt? Dat hangt af van je energieleverancier. Dat kun je niet zelf bepalen.

Lees verder

Blokverwarming is een manier van verwarmen waarbij een hele flat verwarmd wordt door één cv-ketel. De warmte komt vanuit deze centrale cv-ketel door buizen in de woningen terecht. Daar verspreid de warmte zich via gewone radiatoren in de woning. Iedere bewoner kan zelf de verwarming instellen door radiatoren verder open of dicht te draaien.

Lees verder

Een aantal huurders heeft per ongeluk een brief ontvangen van Stedin waarin zij schrijven dat deze huurders 195 euro terugkrijgen. Zij zouden dit krijgen vanwege een stroomstoring die een paar weken geleden plaatsvond. Helaas is dit een fout van Stedin. Deze brief had niet naar de huurders gestuurd moeten worden maar naar Poort6. Stedin betaalt deze vergoeding namelijk vanwege een stroomstoring in de algemene ruimten van het woongebouw. Niet vanwege de privé aansluiting van deze huurders. Wij verrekenen dit bedrag in de jaarlijkse afrekening van de servicekosten over 2021.

Zorg je minimaal twee jaar samen voor elkaar en het huishouden? En sta je ook twee jaar bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven? Dan kun je officieel een aanvraag doen om je partner medehuurder te laten worden. Let op: je kunt alleen medehuurder worden als je minimaal 18 jaar bent. Is het duidelijk de bedoeling dat je de medehuurder op korte termijn hoofdhuurder wil laten worden? Dan kunnen we je aanvraag afwijzen. Volgens de wet is het voor inwonende kinderen alleen in hele bijzondere situaties mogelijk om medehuurder te worden.

Lees verder

Als je gaat scheiden of uit elkaar gaat, is het belangrijk dat je dit aan ons doorgeeft. Als wij dit niet weten, dan blijven jullie allebei aansprakelijk voor alles wat met de woning te maken heeft. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het verstandig om het huurcontract te laten wijzigen.

Lees verder

Je gaat trouwen
Natuurlijk eerst onze felicitaties. Waarschijnlijk moet je nog heel veel regelen. Vooral leuke dingen. Gelukkig hoef je voor de huur van je woning weinig te regelen. Als je gaat trouwen of geregistreerd partnerschap afsluit, dan is je partner automatisch medehuurder. Jullie hebben vanaf dat moment allebei dezelfde rechten en plichten. Ook al is het niet verplicht, wij vinden het fijn als je het wel aan ons door wilt geven als je gaat trouwen. Wij zorgen er dan voor dat het ook goed in onze administratie staat.

Je gaat samenwonen
Als je gaat samenwonen, dan werkt het net iets anders dan bij trouwen.

Lees verder

Ga je verhuizen naar een andere woning? Dan moet je officieel de huur opzeggen. Dat kan op elke dag van de maand. Als je het maar minimaal een maand van tevoren doet. En de laatste dag van het huurcontract moet wel een werkdag zijn. Hoe eerder je opzegt, hoe beter. Zowel voor jou, als voor ons. Voor jou omdat je misschien spullen hebt die je voor de nieuwe huurder wilt achterlaten. Bijvoorbeeld gordijnen of een laminaatvloer.  Hoe eerder je opzegt, hoe sneller wij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe huurder.  Als je eerder opzegt, krijg je van ons ook een beloning.

Lees verder

Reparatie en onderhoud

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ hebben we de spelregels voor je op een rij gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten. Wil je aan een klus beginnen waar je toestemming voor moet vragen? Dan kun je dit online doen met dit formulier.

Lees verder

Je kunt een reparatie online doorgeven of via de telefoon. Sommige reparaties geef je door aan Poort6. Reparaties aan de cv, de lift of de riolering geef je zelf door aan de leverancier.

Reparatie doorgeven

Heb je jezelf buitengesloten? Of ben je je sleutel kwijt? Wij kunnen je helpen om weer binnen te komen. Bel hiervoor naar ons algemene telefoonnummer (0183) 66 99 00 en kies voor de optie reparatie doorgeven. Hou er wel rekening mee dat je zelf de kosten moet betalen.

Lees verder

Keukens vervangen we na 15 jaar. Een badkamer na 24 jaar. Dat was eerst langer. Daarom maken we de komende 6 jaar een inhaalslag. Soms kiezen we ervoor om een keuken, badkamer of toilet eerder te vervangen. Bijvoorbeeld als de kwaliteit in een hele straat of heel gebouw niet goed genoeg meer is. Ben je benieuwd of we in 2021, 2022 of 2023 jouw keuken, badkamer of toilet gaan vervangen? Bekijk dan onze planning.

Is jouw keuken, badkamer toilet er nu al slecht aan toe? Dan kun je natuurlijk gewoon een reparatie doorgeven.

Lees verder

Het ligt eraan of de dakgoot hoger of lager ligt dan 2,5 meter. Ligt de dakgoot hoger dan 2,5 meter? Dan maken wij deze voor je schoon. Ligt de dakgoot lager dan 2,5 meter? Dan kun je er met een huishoudtrap zelf bij. Deze dakgoot maak je zelf schoon. Wil je liever dat wij het voor je doen? Neem dan een serviceabonnement bij ons af. Dan maken we ook deze dakgoten voor je schoon.

 

Lees verder

Iedere woning heeft onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat deze netjes en goed blijft.  Zoals schilderwerk, het vervangen van keukens of dakwerkzaamheden. Voordat we beginnen met dit soort onderhoud,  krijg je altijd eerst een brief met informatie over de werkzaamheden. Per wijk hebben we een overzicht van het geplande onderhoud voor 2021.

Lees verder

Huur betalen

Hoe hoog je inkomen mag zijn, dat verschilt per jaar. En het hangt er vanaf of je alleen woont of niet. Op de website van de belastingdienst kun je zelf een proefberekening maken. Je kunt dan snel zien of je met jouw inkomen huurtoeslag kunt krijgen. Huurtoeslag krijg je niet automatisch. Dit moet je zelf aanvragen bij de Belastingdienst.

Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

De overheid bepaalt ieder jaar met hoeveel procent de huren mogen stijgen. Eerst was dat alleen voor sociale huurwoningen. Maar sinds vorig jaar doet de overheid dat tijdelijk ook voor vrije sector huurwoningen. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de huren van vrije sector woningen teveel stijgen. Voor de vrije sector rekent de overheid met een inflatie van 2,3% + 1%.

Je kunt elk jaar opnieuw huurbevriezing aanvragen. Dit moet je wel voor 1 juli doen. En je moet altijd eerst de brief met de huurverhoging afwachten. Wel zo logisch. Want als de huurverhoging 0% is hoef je natuurlijk geen huurbevriezing aan te vragen. Huurverlaging kun je het hele jaar door aanvragen. In dit schema kun je zien of je in jouw situatie huurbevriezing of huurverlaging kunt aanvragen.

Huurbevriezing wil zeggen dat de huurverhoging op 1 juli niet doorgaat. Je huur blijft hetzelfde. Dit is speciaal bedoeld voor huurders met een laag inkomen een vrij hoge huur. De grenzen voor dit inkomen zijn gebaseerd op berekeningen van het Nibud. Zij keken bij welk inkomen een huishouden nog voldoende geld overhoud om van te kunnen leven. Er gelden wel een paar voorwaarden.

 

Lees verder

De huurverhoging voor sociale huurwoningen is dit jaar 2,3% en voor vrije sector huurwoningen 3,3%.

Lees verder

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven op NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Of login op Mijn Poort6 en betaal via iDeal. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Lees verder

Vaak is het mogelijk  om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

Fijn en veilig wonen

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ hebben we de spelregels voor je op een rij gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten. Wil je aan een klus beginnen waar je toestemming voor moet vragen? Dan kun je dit online doen met dit formulier.

Lees verder

We moeten zoveel mogelijk af van het gebruik van gas. Daarmee kunnen we iets doen aan de uitstoot van CO2. Ook Poort6 is hiermee bezig. Daarom leggen wij standaard een kookgroep aan in de meterkast als een woning leegkomt. Hierdoor hebben nieuwe bewoners de mogelijkheid om elektrisch te koken. Heb je geen verhuisplannen, maar wil je ook graag elektrisch koken? Dan kan dat ook. Voor het aanleggen van een kookgroep in de meterkast hoef je niets te betalen.

Lees verder

De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets mis en ontstaat er overlast. Vaak zijn het kleine irritaties zoals geluidsoverlast, een overhangende struik of rommel op de stoep. Als je dat niet met elkaar bespreekt, dan worden kleine irritaties soms heel groot. Hoe pak je dit aan?

Hulp bij burenruzies

  • Praat eerst zelf met je buren. Probeer een normaal gesprek te voeren. Geef aan wat je vervelend vindt en waarom.
  • Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de wijkbeheerder in jouw buurt.
  • Gaat de overlast dan nog niet over? Dan kan het inschakelen van Buurtbemiddeling een oplossing zijn. Buurtbemiddeling brengt buren (weer) met elkaar in gesprek. De bemiddelaars zijn neutraal en onafhankelijk. De gesprekken zijn vertrouwelijk en de hulp van buurtbemiddeling is gratis.
Lees verder

Bij onze wijkbeheerders en huismeesters kun je terecht als je vragen hebt die te maken hebben met de omgeving van je woning. Bijvoorbeeld over het groen of over veiligheid. Eventuele problemen in de buurt kunnen zij snel oplossen. Of zelfs voorkomen. Is er in je woning iets kapot? Dan moet je deze gewoon doorgeven via de website of de telefoon.

Benieuwd wie jouw contactpersoon is? Lees dan snel verder. Je kunt de wijkbeheerders en huismeesters op werkdagen bellen tussen 08.30 en 16.30 uur.

Lees verder

Als het water niet meer wegloopt in jouw douche, toilet of keuken. Bel dan meteen naar Van der Velden Rioleringsbeheer op telefoonnummer (073) 622 04 00.

Woning zoeken

Soms zit je in een situatie waarin je heel snel een andere woning nodig hebt. In hele bijzondere situaties kun je voorrang krijgen bij het zoeken naar een huurwoning. Hiervoor moet je een urgentieverklaring aanvragen bij de gemeente Gorinchem. Hoe dit precies werkt, lees je op de website van Woongaard.

Het is vooral belangrijk dat je je inschrijft als woningzoekende bij Woongaard. Hier vind je alle huurwoningen die wij nu te huur hebben. Dit aanbod passen we elke dag aan. Maar omdat iedere woning altijd een week op de website blijft staan, is het voldoende om 1 keer per week het aanbod te bekijken. Je kunt je via Woongaard ook aanmelden voor Digizine. Dan krijg je iedere week een mail met daarin de woningen die passen bij jouw inkomen en jij gezinssituatie.

Lees verder

Op www.woongaard.com vind je de woningen die wij verhuren. Als je je inschrijft, kun je reageren op de woningen die passen bij jouw situatie. Op welke woningen je kunt reageren, hangt af van:

  • jouw inkomen
  • het aantal personen in jouw gezin
  • je leeftijd

In dit overzicht kun je zien welke woning je met jouw inkomen kunt huren. Wil je op een vrije sector huurwoning reageren? Dan heb je geen inschrijving nodig. Je kunt meteen reageren op onze woningen op Woongaard.

Lees verder

Ben je tussen de 18 en 27 jaar? Dan zijn er verschillende mogelijkheden.

  • Via Woongaard bieden we regelmatig ook woningen voor jongeren aan. Dit zetten we in de advertentie erbij. Deze woningen hebben een lage huurprijs. En hiervoor gelden andere regels rondom huurtoeslag. Zodra je 18 bent, kun je je inschrijven bij Woongaard. Als je een gratis abonnement neemt op Digizine, krijg je automatisch bericht als we woningen te huur aanbieden die passen bij jouw leeftijd en inkomen.
  • Wil je binnen één tot anderhalf jaar zelfstandig wonen, maar heb je tot die tijd eigenlijk een steuntje in de rug nodig bij het wonen, leren, werken en ontmoeten? Dan is Kamers met Kansen in Gorinchem misschien iets voor jou. Kamers met Kansen is een woonproject aan de Willem Kloosstraat in Gorinchem-Oost. Jongeren in de leeftijd van 18 tot 27 jaar krijgen hier de kans om met een steuntje in de rug te bouwen aan een zelfstandige toekomst. Wil je hier meer over weten? Lees hier dan verder.

Over Poort6

Je kunt ons op maandag tot en met vrijdag bellen tussen 08.30 en 16.30 uur op (0183) 66 99 00. Wil je ons mailen met een algemene vraag? Vul dan een contactformulier in.

Lees verder

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag open tussen 08.30 en 16.30 uur. Op Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor spoedreparaties die niet tot de volgende werkdagen kunnen wachten, kun wel de storingsdienst bellen. Je bereikt hen via ons algemene telefoonnummer 0183 66 99 00.

Ben je tevreden over iets? Of heb je een goed idee? Dan vinden we het erg leuk als je dit aan ons doorgeeft. Wij horen dit graag!

Lees verder

#Wij geven thuis. Daar werken we iedere dag hard aan. Zodat je prettig kunt wonen en netjes en snel door ons geholpen wordt. Ben je niet tevreden over onze service? Of ben je het ergens echt niet mee eens? Dan is het fijn als je eerst belt met een van onze medewerkers. We proberen er dan altijd samen uit te komen. Lukt dit niet? Geef je klacht dan door met dit formulier. Dit formulier is niet bedoeld voor het doorgeven van een reparatie.

Lees verder