Lees voor
Vragen en antwoorden

Huur betalen

Hoe hoog je inkomen mag zijn, dat verschilt per jaar. En het hangt er vanaf of je alleen woont of niet. Op de website van de belastingdienst kun je zelf een proefberekening maken. Je kunt dan snel zien of je met jouw inkomen huurtoeslag kunt krijgen. Huurtoeslag krijg je niet automatisch. Dit moet je zelf aanvragen bij de Belastingdienst.

Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

De overheid bepaalt ieder jaar met hoeveel procent de huren mogen stijgen. Eerst was dat alleen voor sociale huurwoningen. Maar sinds vorig jaar doet de overheid dat tijdelijk ook voor vrije sector huurwoningen. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de huren van vrije sector woningen teveel stijgen. Voor de vrije sector rekent de overheid met een inflatie van 2,3% + 1%.

Lees verder

Je kunt elk jaar opnieuw huurbevriezing aanvragen. Dit moet je wel voor 1 juli doen. En je moet altijd eerst de brief met de huurverhoging afwachten. Wel zo logisch. Want als de huurverhoging 0% is hoef je natuurlijk geen huurbevriezing aan te vragen. Huurverlaging kun je het hele jaar door aanvragen. In dit schema kun je zien of je in jouw situatie huurbevriezing of huurverlaging kunt aanvragen.

Lees verder

Huurbevriezing wil zeggen dat de huurverhoging op 1 juli niet doorgaat. Je huur blijft hetzelfde. Dit is speciaal bedoeld voor huurders met een laag inkomen een vrij hoge huur. De grenzen voor dit inkomen zijn gebaseerd op berekeningen van het Nibud. Zij keken bij welk inkomen een huishouden nog voldoende geld overhoud om van te kunnen leven. Er gelden wel een paar voorwaarden.

 

Lees verder

De huurverhoging voor sociale huurwoningen is dit jaar 2,3% en voor vrije sector huurwoningen 3,3%.

Lees verder

Kun je wel wat hulp bij je geldzaken gebruiken? Ben je het overzicht een beetje kwijt? Of wil je graag advies over hoe je geld kunt besparen? Maak dan gebruik van een budgetcoach. Dit kost u niets. Joost Dekker of Ymke Harderwijk kunnen je hier alles over vertellen. Je kunt hen bellen via 06 – 83 77 26 06 (Joost) of 06 – 13 56 24 28 (Ymke) Of vul een contactformulier in.

 

Lees verder

Betaal je nu via internetbankieren? En wil je dat wijzigen naar een automatische incasso? Download dan het formulier, vul deze in en stuur deze naar ons op.

Formulier automatische incasso Lees verder

Als een woning leegkomt, kijken we opnieuw naar de huurprijs. De prijs die de volgende huurder gaat betalen, noemen we de streefhuur. We kijken bij het bepalen van de nieuwe huur vooral naar de kwaliteit van de woning. Het type woning, de locatie en grootte zijn daarbij het belangrijkste. Daarnaast kijken we of de woning in aanmerking komt voor korting. Zo zorgen we er voor dat we voldoende betaalbare woningen hebben voor verschillende mensen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groep jongeren onder de 23 jaar en mensen die recht hebben op huurtoeslag. Voor deze laatste mensen is het vooral belangrijk dat zij een woning kunnen huren met een huur onder de zogenaamde aftoppingsgrenzen. Ook controleren we of de nieuwe huurprijs niet hoger is dan de huurprijs die we maximaal voor een woning mogen vragen op basis van het puntenstelsel dat door de overheid is bepaald.

Is de huidige huur lager dan de streefhuur? Dan verhogen we de huur bij nieuwe verhuur. Is de huidige huur hoger dan de streefhuur? Dan verlagen we deze bij nieuwe verhuur.

Lees verder
Of je huur omlaag kan, hangt van een aantal dingen af:
  • De hoogte van de netto huur die je nu betaalt. De netto huur is de huur zonder servicekosten. Servicekosten betaal je bijvoorbeeld voor wijkbeheer of schoonmaak. Dat verschilt per woning.
  • Je inkomen van de afgelopen zes maanden. Als je samenwoont telt het inkomen van je partner ook mee.
  • Het aantal personen waar je gezin uit bestaat.
Lees verder

Als je servicekosten betaalt, dan betaal je een voorschot. Het bedrag passen wij één keer per jaar aan. Dit leggen wij uit in de brief over de huurverhoging die je ieder jaar van ons krijgt. Deze brief ontvang je altijd voor 1 mei.  De verandering van het voorschot geldt dan vanaf 1 juli.

Lees verder

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven op NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Of login op Mijn Poort6 en betaal via iDeal. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees verder

Ja, als je van ons bericht krijgt dat we de huur verhogen. Dan kan de huurtoeslag ook wijzigen. Bij de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons ontvangt, geven wij dit voor je door aan de Belastingdienst. Het is wel goed om dit altijd even te controleren. Gaat de huur van je woning op een ander moment omhoog? Bijvoorbeeld omdat we je woning duurzamer gaan maken? Dan krijg je van ons informatie waarin we uitleggen wat dit betekent voor de huurtoeslag.

Lees verder

Nee, wij krijgen nooit jouw inkomensgegevens van de Belastingdienst. Om te kijken of je bijvoorbeeld voor een lagere huur in aanmerking komt, kan het wel gebeuren dat wij van de Belastingdienst bericht krijgen of je in een bepaalde categorie valt.

Lees verder

Jazeker! Je kunt bijvoorbeeld je vakantiegeld hiervoor gebruiken. Of een betalingsregeling met ons afspreken.

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Servicekosten zijn kosten die je iedere maand betaalt en bij de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of werkzaamheden van de huismeester of wijkbeheerder. In sommige gebouwen betaal je bij de huur ook kosten voor gas, water of elektriciteit. Ook die horen bij de servicekosten. Dit is niet voor elke woning hetzelfde. Heb je vorig jaar te weinig servicekosten betaald? Dan krijg je van ons een rekening. Daarop staat het bedrag en de gegevens van de bank. Je hoeft alleen bij te betalen als het bedrag hoger is dan 10 euro. Krijg je geld terug? Ook dan krijg je van ons bericht. Wij storten het geld dan automatisch op je rekening.

 

Lees verder

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten van de huur. Als je een sociale huurwoning huurt, dan krijg je misschien huurtoeslag. Of je dit krijgt? En hoe hoog het bedrag is? Dat hangt af van de hoogte van de huur, je inkomen en leeftijd. Heb je veel spaargeld? Dan krijg je geen huurtoeslag.

Lees verder

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Lees verder

Vaak is het mogelijk  om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

Lees verder

In Mijn Poort6 kun je precies zien wat je iedere maand betaalt aan huur. Mijn Poort6 is je persoonlijke, digitale account bij Poort6.

Lees verder