Op maandag 29 mei (Tweede Pinksterdag) is ons kantoor gesloten. Alleen voor reparaties die echt niet kunnen wachten kun je ons op die dag wel bellen. Je wordt dan doorverbonden met de nooddienst.
Lees voor
Vragen en antwoorden

Huur betalen

Om huurverlaging aan te vragen moet je gegevens over je inkomen bij ons aanleveren. Dit kunnen salarisstroken, uitkeringsspecificaties zijn. Of een verklaring van je boekhouder als je huurder of zzp’er bent. Ook moet je een verklaring invullen waarin staat uit hoeveel personen jouw huishouden bestaat. Je kunt zo’n verklaring hieronder downloaden.

Lees verder

Als je huurtoeslag wilt aanvragen, dan wil de Belastingdienst weten wat je betaalt aan rekenhuur. Dit is de kale huur plus een aantal servicekosten. Hoe dit precies zit, lees je op de website van de Belastingdienst.

Lees verder

Als je al huurtoeslag kreeg, dan blijft dat ook na 1 juli zo. Voorwaarde is wel dat je inkomen en gezinssituatie hetzelfde is gebleven. Je moet er wel rekening mee houden dat je alleen huurtoeslag kan krijgen over dat deel van de huur dat binnen de huurtoeslaggrens valt. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

Huurtoeslag Lees verder

Voor scootmobielplaatsen vragen wij al jaren geen huurverhoging. Vanaf dit jaar versturen wij hierover ook geen brieven meer. Huurt u een scootmobielplaats? Dan blijft de huur dus hetzelfde.

Lees verder

De brief met uitleg over de huurverhoging (of huurverlaging) ligt rond 21 april bij iedereen in de brievenbus.

Lees verder

Ja. Een lagere huur betekent ook een lagere huurtoeslag. Daarom is het belangrijk dat je controleert of bij de Belastingdienst de juiste huurprijs bekend is. Zo voorkom je dat je later teveel ontvangen huurtoeslag terug moet betalen.

Lees verder

Nee, de servicekosten vallen buiten de huurverlaging. Het kan dus zijn dat de netto huur verlaagd wordt maar dat sommige servicekosten stijgen.

Lees verder

Heb je met jouw inkomen recht op huurtoeslag? Maar is de rekenhuur van je woning hoger dan € 808,06? Dan kun je bij ons een aanvraag doen tot huurverlaging. Wij kijken dan met je mee of dit mogelijk is. Dit hangt af van je inkomen en gezinssituatie. Neem hiervoor contact op met Klant & Service op telefoonnummer 0183 66 99 00.

Lees verder

Misschien heb je er al over gehoord of gelezen. Dit jaar gaat voor sommige huurders de huur niet omhoog maar omlaag. Deze huurverlaging geldt alleen voor huurders met een laag inkomen.  Dit zijn huurders die een inkomen hebben van maximaal 120% van het minimuminkomen volgens de Wet op de huurtoeslag.

Lees verder

Hoe hoog je inkomen mag zijn, dat verschilt per jaar. En het hangt er vanaf of je alleen woont of niet. Op de website van de belastingdienst kun je zelf een proefberekening maken. Je kunt dan snel zien of je met jouw inkomen huurtoeslag kunt krijgen. Huurtoeslag krijg je niet automatisch. Dit moet je zelf aanvragen bij de Belastingdienst.

Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

Dat is dit jaar maximaal 4,1%. Dit percentage is door de overheid vastgesteld. Soms krijg je een iets lagere huurverhoging omdat we niet meer huur voor jouw woning willen vragen. Ook al mag dit wel.

Lees verder

Voor sociale huurwoningen is dit maximaal 3,1%. Dit percentage is door de overheid vastgesteld. Voor huurders van Poort6 betekent dit een huurverhoging tussen de 0% en 3,1%. Soms ligt het percentage lager dan 3,1% omdat we niet meer huur mogen of willen vragen voor jouw woning.

Lees verder

Kun je wel wat hulp bij je geldzaken gebruiken? Ben je het overzicht een beetje kwijt? Of wil je graag advies over hoe je geld kunt besparen? Maak dan gebruik van een budgetcoach. Dit kost u niets. Joost Dekker of Ymke Harderwijk kunnen je hier alles over vertellen. Je kunt hen bellen via 06 – 83 77 26 06 (Joost) of 06 – 13 56 24 28 (Ymke) Of vul een contactformulier in.

 

Lees verder

Betaal je nu via internetbankieren? En wil je dat wijzigen naar een automatische incasso? Download dan het formulier, vul deze in en stuur deze naar ons op.

Formulier automatische incasso Lees verder

Als een woning leegkomt, kijken we opnieuw naar de huurprijs. De prijs die de volgende huurder gaat betalen, noemen we de streefhuur. We kijken bij het bepalen van de nieuwe huur vooral naar de kwaliteit van de woning. Het type woning, de locatie en grootte zijn daarbij het belangrijkste. Daarnaast kijken we of de woning in aanmerking komt voor korting. Zo zorgen we er voor dat we voldoende betaalbare woningen hebben voor verschillende mensen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groep jongeren onder de 23 jaar en mensen die recht hebben op huurtoeslag. Voor deze laatste mensen is het vooral belangrijk dat zij een woning kunnen huren met een huur onder de zogenaamde aftoppingsgrenzen. Ook controleren we of de nieuwe huurprijs niet hoger is dan de huurprijs die we maximaal voor een woning mogen vragen op basis van het puntenstelsel dat door de overheid is bepaald.

Is de huidige huur lager dan de streefhuur? Dan verhogen we de huur bij nieuwe verhuur. Is de huidige huur hoger dan de streefhuur? Dan verlagen we deze bij nieuwe verhuur.

Lees verder

Als je servicekosten betaalt, dan betaal je een voorschot. Het bedrag passen wij één keer per jaar aan. Hoeveel de servicekosten veranderen, dat zie je terug in de brief van de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons krijgt. Betaal je ook iedere maand een bedrag aan stookkosten vooruit? Dan krijg je daar een aparte brief over.

Maak je gebruik van blokverwarming? Dan krijg je dit jaar een vergoeding van de overheid van minimaal € 1.063. Wij verrekenen deze vergoeding alvast met het voorschot dat je vanaf mei gaat betalen.  Zo zorgen we ervoor dat het maandelijkse voorschot minder hard stijgt.

Lees verder

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven op NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Of login op Mijn Poort6 en betaal via iDeal. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees verder

Ja, als je van ons bericht krijgt dat we de huur verhogen. Dan kan de huurtoeslag ook wijzigen. Bij de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons ontvangt, geven wij dit voor je door aan de Belastingdienst. Het is wel goed om dit zelf ook te controleren.

Lees verder

Wij hebben geen gegevens van jouw inkomen. Daardoor kunnen wij niet controleren of je recht hebt op huurverlaging. De Belastingdienst kan dit wel controleren. Daarom hebben wij van een deel van de huurders inkomensgegevens opgevraagd. Wij krijgen van de Belastingdienst niet door wat het inkomen precies is. We krijgen alleen door of je recht hebt op huurverlaging. Of dat zij niet alle gegevens van jouw inkomen hebben.

Lees verder

Jazeker! Je kunt bijvoorbeeld je vakantiegeld hiervoor gebruiken. Of een betalingsregeling met ons afspreken.

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Je kunt dit zien aan de huurprijs dat in je huurcontract staat. Ging jouw huurcontract in 2023 in? Dan woon je in een sociale huurwoning als de netto maandhuur niet hoger is dan € 808,06. Voor huurcontracten uit 2022 was dit € 763,47. En voor huurcontracten uit 2021 was dit € 752,33.

Wat precies de grens is voor woningen waarvan het huurcontract in een eerder jaar inging, vind je op de website van de overheid.

Huurgrenzen Lees verder

Servicekosten zijn kosten die je iedere maand betaalt en bij de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of werkzaamheden van de huismeester of wijkbeheerder. In sommige gebouwen betaal je bij de huur ook kosten voor gas, water of elektriciteit. Ook die horen bij de servicekosten. Dit is niet voor elke woning hetzelfde. Heb je vorig jaar te weinig servicekosten betaald? Dan krijg je van ons een rekening. Daarop staat het bedrag en de gegevens van de bank. Je hoeft alleen bij te betalen als het bedrag hoger is dan 10 euro. Krijg je geld terug? Ook dan krijg je van ons bericht. Wij storten het geld dan automatisch op je rekening.

 

Lees verder

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten van de huur. Als je een sociale huurwoning huurt, dan krijg je misschien huurtoeslag. Of je dit krijgt? En hoe hoog het bedrag is? Dat hangt af van de hoogte van de huur, je inkomen en leeftijd. Heb je veel spaargeld? Dan krijg je geen huurtoeslag.

Lees verder

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Lees verder

Vaak is het mogelijk  om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

Lees verder

In Mijn Poort6 kun je precies zien wat je iedere maand betaalt aan huur. Mijn Poort6 is je persoonlijke, digitale account bij Poort6.

Lees verder