Vragen en antwoorden

Huur betalen

Betaal je nu via internetbankieren? En wil je dat wijzigen naar een automatische incasso? Download dan het formulier, vul deze in en stuur deze naar ons op.

Formulier automatische incasso

Als een woning leegkomt, kijken we opnieuw naar de huurprijs. De prijs die de volgende huurder gaat betalen, noemen we de streefhuur. We kijken bij het bepalen van de nieuwe huur vooral naar de kwaliteit van de woning. Het type woning, de locatie en grootte zijn daarbij het belangrijkste. Daarnaast kijken we of de woning in aanmerking komt voor korting. Zo zorgen we er voor dat we voldoende betaalbare woningen hebben voor verschillende mensen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groep jongeren onder de 23 jaar en mensen die recht hebben op huurtoeslag. Voor deze laatste mensen is het vooral belangrijk dat zij een woning kunnen huren met een huur onder de zogenaamde aftoppingsgrenzen. Ook controleren we of de nieuwe huurprijs niet hoger is dan de huurprijs die we maximaal voor een woning mogen vragen op basis van het puntenstelsel dat door de overheid is bepaald.

Is de huidige huur lager dan de streefhuur? Dan verhogen we de huur bij nieuwe verhuur. Is de huidige huur hoger dan de streefhuur? Dan verlagen we deze bij nieuwe verhuur.

Of je huur omlaag kan, hangt van een aantal dingen af:
  • De hoogte van de netto huur die je nu betaalt. De netto huur is de huur zonder servicekosten. Servicekosten betaal je bijvoorbeeld voor wijkbeheer of schoonmaak. Dat verschilt per woning.
  • Je inkomen van de afgelopen zes maanden. Als je samenwoont telt het inkomen van je partner ook mee.
  • Het aantal personen waar je gezin uit bestaat.

Als je servicekosten betaalt, dan betaal je een voorschot. Het bedrag passen wij één keer per jaar aan. Dit leggen wij uit in de brief over de huurverhoging die je ieder jaar van ons krijgt. Deze brief ontvang je altijd voor 1 mei.  De verandering van het voorschot geldt dan vanaf 1 juli.

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven. Op dit moment is het even niet mogelijk om via de website met iDeal te betalen. Tot die tijd kun je de huur zelf overmaken naar rekeningnummer NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Zodra Mijn Poort6 klaar is, kun je weer via iDeal de huur betalen. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Ja, als je van ons bericht krijgt dat we de huur verhogen. Dan kan de huurtoeslag ook wijzigen. Bij de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons ontvangt, geven wij dit voor je door aan de Belastingdienst. Het is wel goed om dit altijd even te controleren. Gaat de huur van je woning op een ander moment omhoog? Bijvoorbeeld omdat we je woning duurzamer gaan maken? Dan krijg je van ons informatie waarin we uitleggen wat dit betekent voor de huurtoeslag.

Nee, wij krijgen nooit jouw inkomensgegevens van de Belastingdienst. Om te kijken of je bijvoorbeeld voor een lagere huur in aanmerking komt, kan het wel gebeuren dat wij van de Belastingdienst bericht krijgen of je in een bepaalde categorie valt.

Jazeker! Je kunt bijvoorbeeld je vakantiegeld hiervoor gebruiken. Of een betalingsregeling met ons afspreken.

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Nancy Mes (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Servicekosten zijn kosten die je iedere maand betaalt en bij de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of werkzaamheden van de huismeester of wijkbeheerder. In sommige gebouwen betaal je bij de huur ook kosten voor gas, water of elektriciteit. Ook die horen bij de servicekosten. Dit is niet voor elke woning hetzelfde. Heb je vorig jaar te weinig servicekosten betaald? Dan krijg je van ons een rekening. Daarop staat het bedrag en de gegevens van de bank. Je hoeft alleen bij te betalen als het bedrag hoger is dan 10 euro. Krijg je geld terug? Ook dan krijg je van ons bericht. Wij storten het geld dan automatisch op je rekening.

 

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten van de huur. Als je een sociale huurwoning huurt, dan krijg je misschien huurtoeslag. Of je dit krijgt? En hoe hoog het bedrag is? Dat hangt af van de hoogte van de huur, je inkomen en leeftijd. Heb je veel spaargeld? Dan krijg je geen huurtoeslag.

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Vaak is het mogelijk  om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Nancy Mes (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Je kunt hen bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

In Mijn Poort6 kun je straks precies zien wat je iedere maand betaalt aan huur. Mijn Poort6 is je persoonlijke, digitale account bij Poort6. Deze werkt nu nog niet. We zijn druk bezig om alle gegevens over te zetten.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij je geldzaken? Bel ons of stuur een bericht via Whatsapp. Onze medewerkers Joost Dekker (06 – 83 77 26 06) en Nancy Mes (06 – 13 56 24 28) helpen je graag. Er zijn allerlei organisaties die je kunnen helpen als je de kosten voor de huur, gas, water en licht niet meer kunt betalen. Daarover geven wij je graag advies. En bij Poort6 zijn er ook verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een afspraak maken over het in delen betalen van de huur. Maar je kunt ook een onafhankelijke budgetcoach met je mee laten kijken. Dat is helemaal gratis.