Lees voor
Vragen en antwoorden

Huur betalen

Kun je de huur niet of niet op tijd betalen? Neem dan snel contact met ons op. Blijf er niet mee zitten. Hoe sneller je ons belt, hoe beter. Samen zoeken we naar een oplossing.

Lees verder

De btw op de aanschaf van nieuwe zonnepanelen is sinds 2023 0%. Maar de verhuur van zonnepanelen was tot nu toe nog gewoon belast met 21% btw. Deze btw vervalt vanaf 1 januari 2024. Dat komt door nieuwe regels van de overheid. Poort6 heeft besloten om dit voordeel aan de huurders te geven. Dat betekent dat de kosten voor het huren van een zonnepaneel vanaf 1 januari 2024 per paneel € 0,31 lager worden.

Lees verder

Streefhuur is de huurprijs die wij het beste vinden passen bij een sociale huurwoning. De streefhuur ligt vaak een stuk lager dan de huur die wij maximaal voor een woning mogen vragen. Dat doen we omdat we graag betaalbare woonruimte willen bieden. We bepalen deze streefhuur per woning op basis van ons huurbeleid. Ga je een woning bij ons huren? Dan vragen wij voor deze woning de streefhuur. Dit bedrag wordt vastgesteld door middel van het huurbeleid dat op deze pagina beschreven staat.

Lees verder

We bepalen onze huurprijzen op basis van de kenmerken van de woning. We zorgen bovendien dat er voor iedere doelgroep genoeg passende woningen zijn. En we passen de huurprijs soms aan zodat huurders overal in Gorinchem kunnen wonen. Hoe wij onze huurprijs bepalen hebben we overzichtelijk in een infographic gezet. Die vind je hier.

Lees verder

Om huurverlaging aan te vragen moet je gegevens over je inkomen bij ons aanleveren. Dit kunnen salarisstroken, uitkeringsspecificaties zijn. Of een verklaring van je boekhouder als je huurder of zzp’er bent. Ook moet je een verklaring invullen waarin staat uit hoeveel personen jouw huishouden bestaat. Je kunt zo’n verklaring hieronder downloaden.

Lees verder

Als je huurtoeslag wilt aanvragen, dan wil de Belastingdienst weten wat je betaalt aan rekenhuur. Dit is de kale huur plus een aantal servicekosten. Hoe dit precies zit, lees je op de website van de Belastingdienst.

Lees verder

Als je al huurtoeslag kreeg, dan blijft dat ook na 1 juli zo. Voorwaarde is wel dat je inkomen en gezinssituatie hetzelfde is gebleven. Je moet er wel rekening mee houden dat je alleen huurtoeslag kan krijgen over dat deel van de huur dat binnen de huurtoeslaggrens valt. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

Huurtoeslag Lees verder

Voor scootmobielplaatsen vragen wij al jaren geen huurverhoging. Vanaf dit jaar versturen wij hierover ook geen brieven meer. Huurt u een scootmobielplaats? Dan blijft de huur dus hetzelfde.

Lees verder

De brief met uitleg over de huurverhoging ligt rond 23 april 2024 bij iedereen in de brievenbus. In dit artikel lees je hier al meer over.

Alles over de huurverhoging Lees verder

Ja. Een lagere huur betekent ook een lagere huurtoeslag. Daarom is het belangrijk dat je controleert of bij de Belastingdienst de juiste huurprijs bekend is. Zo voorkom je dat je later teveel ontvangen huurtoeslag terug moet betalen.

Lees verder

Nee, de servicekosten vallen buiten de huurverlaging. Het kan dus zijn dat de netto huur verlaagd wordt maar dat sommige servicekosten stijgen.

Lees verder

Heb je met jouw inkomen recht op huurtoeslag? Maar is de rekenhuur van je woning hoger dan € 879,66 (prijspeil 2024)? Dan kun je bij ons een aanvraag doen tot huurverlaging. Wij kijken dan met je mee of dit mogelijk is. Dit hangt af van je inkomen en gezinssituatie. Neem hiervoor contact op met Klant & Service op telefoonnummer 0183 66 99 00.

Lees verder

Vorig jaar ging voor sommige huurders de huur niet omhoog maar omlaag. Deze huurverlaging is bedoeld voor huurders die een inkomen hebben van maximaal 120% van het minimuminkomen volgens de Wet op de huurtoeslag. Je kunt nog tot en met 30 december 2024 gebruikmaken van deze regeling.

Lees verder

Hoe hoog je inkomen mag zijn, dat verschilt per jaar. En het hangt er vanaf of je alleen woont of niet. Op de website van de belastingdienst kun je zelf een proefberekening maken. Je kunt dan snel zien of je met jouw inkomen huurtoeslag kunt krijgen. Huurtoeslag krijg je niet automatisch. Dit moet je zelf aanvragen bij de Belastingdienst.

Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

In 2024 is de huurverhoging voor vrije sector huurwoningen maximaal 5,5%. Dit percentage is door de overheid vastgesteld. Soms krijg je een iets lagere huurverhoging omdat we niet meer huur voor jouw woning willen vragen. Ook al mag dit wel.

Lees verder

Dit hangt af van je inkomen. Of je krijgt een huurverhoging tussen de 0 en maximaal 5,8%. Of je krijgt een inkomensafhankelijke huurverhoging van maximaal € 50,- of € 100,-.

Lees verder

Kun je wel wat hulp bij je geldzaken gebruiken? Ben je het overzicht een beetje kwijt? Of wil je graag advies over hoe je geld kunt besparen? Maak dan gebruik van een budgetcoach. Dit kost u niets. Joost Dekker of Ymke Harderwijk kunnen je hier alles over vertellen. Je kunt hen bellen via 06 – 83 77 26 06 (Joost) of 06 – 13 56 24 28 (Ymke) Of vul een contactformulier in.

 

Lees verder

Betaal je nu via internetbankieren? En wil je dat wijzigen naar een automatische incasso? Download dan het formulier, vul deze in en stuur deze naar ons op.

Formulier automatische incasso Lees verder

Als een woning leegkomt, kijken we opnieuw naar de huurprijs. We kijken daarbij naar:

1. De woning. We zorgen dat de huurprijs past bij de kenmerken van de woning. We kijken hierbij naar het oppervlakte, het aantal kamers, de energiezuinigheid en het comfort.
2. De doelgroep. We bieden voor iedere doelgroep een passende woning aan. Denk bijvoorbeeld aan jongeren of mensen met recht op huurtoeslag.
3. De wijk. We verdelen alle huurprijzen zo goed mogelijk over onze wijken. Daarom passen we soms de huurprijs aan zodat huurder overal in Gorinchem kunnen wonen.

Wil je meer weten? Klik dan hier.

Lees verder

Als je servicekosten betaalt, dan betaal je een voorschot. Het bedrag passen wij één keer per jaar aan. Hoeveel de servicekosten veranderen, dat zie je terug in de brief van de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons krijgt. Betaal je ook iedere maand een bedrag aan stookkosten vooruit? Dan krijg je daar een aparte brief over.

Maak je gebruik van blokverwarming? Dan krijg je dit jaar een vergoeding van de overheid van minimaal € 1.063. Wij verrekenen deze vergoeding alvast met het voorschot dat je vanaf mei gaat betalen.  Zo zorgen we ervoor dat het maandelijkse voorschot minder hard stijgt.

Lees verder

Je kunt de huur via een automatische incasso betalen of zelf overschrijven op NL29BNGH0285071289 t.n.v. Poort6. Vermeld bij de betaling je contractnummer of adres. Of login op Mijn Poort6 en betaal via iDeal. Wil je liever een betaallink ontvangen? Of heb je een andere vraag over het betalen van de huur? Stuur dan een mail naar incasso@poort6.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees verder

Ja, als je van ons bericht krijgt dat we de huur verhogen. Dan kan de huurtoeslag ook wijzigen. Bij de huurverhoging die je ieder jaar voor 1 mei van ons ontvangt, geven wij dit voor je door aan de Belastingdienst. Het is wel goed om dit zelf ook te controleren.

Lees verder

Wij hebben geen gegevens van jouw inkomen. Daardoor kunnen wij niet controleren of je recht hebt op huurverlaging. De Belastingdienst kan dit wel controleren. Daarom hebben wij van een deel van de huurders inkomensgegevens opgevraagd. Wij krijgen van de Belastingdienst niet door wat het inkomen precies is. We krijgen alleen door of je recht hebt op huurverlaging. Of dat zij niet alle gegevens van jouw inkomen hebben.

Lees verder

Jazeker! Je kunt bijvoorbeeld je vakantiegeld hiervoor gebruiken. Of een betalingsregeling met ons afspreken.

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Je kunt dit zien aan de huurprijs dat in je huurcontract staat. Ging jouw huurcontract in 2023 in? Dan woon je in een sociale huurwoning als de netto maandhuur niet hoger is dan € 808,06. Voor huurcontracten uit 2022 was dit € 763,47. En voor huurcontracten uit 2021 was dit € 752,33.

Wat precies de grens is voor woningen waarvan het huurcontract in een eerder jaar inging, vind je op de website van de overheid.

Huurgrenzen Lees verder

Servicekosten zijn kosten die je iedere maand betaalt en bij de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of werkzaamheden van de huismeester of wijkbeheerder. In sommige gebouwen betaal je bij de huur ook kosten voor gas, water of elektriciteit. Ook die horen bij de servicekosten. Dit is niet voor elke woning hetzelfde. Heb je vorig jaar te weinig servicekosten betaald? Dan krijg je van ons een rekening. Daarop staat het bedrag en de gegevens van de bank. Je hoeft alleen bij te betalen als het bedrag hoger is dan 10 euro. Krijg je geld terug? Ook dan krijg je van ons bericht. Wij storten het geld dan automatisch op je rekening.

 

Lees verder

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten van de huur. Als je een sociale huurwoning huurt, dan krijg je misschien huurtoeslag. Of je dit krijgt? En hoe hoog het bedrag is? Dat hangt af van de hoogte van de huur, je inkomen en leeftijd. Heb je veel spaargeld? Dan krijg je geen huurtoeslag.

Lees verder

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Dit kan online via Mijn Toeslagen. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je kunt de huurtoeslag van 2021 aanvragen tot 1 september 2022.

Lees verder

Vaak is het mogelijk  om een afspraak te maken over het betalen van de huur. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer we voor je kunnen doen. Als we zo’n afspraak met je maken, dan betaal je de achterstand in delen aan ons terug. Dat betekent dat je iedere maand een extra bedrag betaalt, bovenop de huur. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt.

Lees verder

In Mijn Poort6 kun je precies zien wat je iedere maand betaalt aan huur. Mijn Poort6 is je persoonlijke, digitale account bij Poort6.

Lees verder