Lees voor
Vragen en antwoorden

Fijn en veilig wonen

Als je geen goed contact hebt met je buren kan dat erg vervelend zijn. Als buren zit je aan elkaar vast. Je kiest ze niet zelf uit. Dat kan heel goed gaan. Maar soms ook niet. Daarom is het belangrijk om met je buren te praten over jouw of hun ergernissen om elkaar beter te begrijpen. Heb je al van alles geprobeerd? Of weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Dan kan Buurtbemiddeling misschien helpen. Bellen naar buurtbemiddeling voor overleg en advies kan altijd en kost je niets.

Lees verder

Wij willen graag dat je met veel plezier in je huis woont.  En wij begrijpen dat dit soms verder gaat dan alleen de muur een andere kleur geven. Misschien wil je een stapje verder gaan. Je wilt bijvoorbeeld een wandje weghalen, een overkapping op het terras maken of een vijver aanleggen. Ben jij dit ook van plan? Lees dan vooral ons artikel over Zelf klussen. In dit artikel vind je ook de link naar onze folder met alle spelregels.

Naar artikel Lees verder

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ hebben we de spelregels voor je op een rij gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten. Wil je aan een klus beginnen waar je toestemming voor moet vragen? Dan kun je dit online doen met dit formulier.

Lees verder

In een wijkteam werken medewerkers in verschillende functies samen in én voor 1 wijk. Op die manier zorgen wij met elkaar, onze huurders en partners voor leefbare wijken die groen, zorgzaam en veilig zijn. Bovendien kunnen we er zo voor zorgen dat je nog sneller antwoord krijgt op een vraag.

Lees verder

Het bewonersblad Repoorter komt 2 keer per jaar uit. Iedere huurder krijgt deze in de brievenbus. Wil je deze online bekijken? Dan vind je deze bij de folders en downloads op de pagina Ik huur.

Lees verder

Ja, dat kan. Vanaf juli 2022 zijn rookmelders verplicht. Afgelopen maanden gingen we daarom naar al onze huurders om overal een gratis rookmelder én een CO-melder te plaatsen. Heb jij thuis nog geen rookmelder hangen? Bel dan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 14.00 uur naar 06 25 59 52 60 om een afspraak te maken.

Wil je meer weten over de rookmelders? Klik dan hier.

Lees verder

Als je zelfstandig wilt blijven wonen, heb je daar soms wat hulp bij nodig. Een hulpmiddel of een aanpassing in je woning kan dan helpen. Denk aan een drempelhulp, een tillift, een traplift, een douchestoel of een aangepaste keuken. Voor deze hulpmiddelen en woonaanpassingen heb je een wmo-indicatie nodig van de gemeente Gorinchem. Op de website van de gemeente kun je via een formulier een gesprek aanvragen met iemand van de gemeente. Samen bespreek je dan waar je tegenaan loopt en welke oplossing jou kan helpen. Heb je vragen of wil je iemand hierover spreken? Bel dan naar 0183 65 95 35 of mail naar wmoloket@gorinchem.nl.

 

Lees verder

Even een raampje open zetten is goed. Maar niet genoeg. Voor een gezonde lucht in huis moet je 24 uur per dag ventileren. Ook in de winter. Hiermee zorg je voor voldoende zuurstof in huis. En je zorgt er voor dat ongezonde en vochtige lucht juist het huis uitgaat. Dat is echt nodig. Want door ademen, wassen, douchen, schoonmaken en koken, krijg je ongezonde lucht in huis. Hoe droger de lucht in huis is, hoe beter. Zo voorkom je ook schimmel in huis. En droge lucht warmt sneller op dan vochtige lucht. Daarmee bespaar je dus energie. En dat scheelt weer in de stookkosten!

Bekijk onze 6 tips voor goede ventilatie!

Lees verder

Fraude komt helaas ook in woningen van Poort6 een paar keer per jaar voor. We hebben het over woonfraude als bewoners hun woning of een deel daarvan doorverhuren aan iemand anders. Of als de woning wordt gebruikt voor bijvoorbeeld hennepteelt, drugshandel of prostitutie. Om woonfraude te ontdekken, is de hulp van buren en omwonenden heel belangrijk. Denk je dat er sprake is van woonfraude in een woning van Poort6? Geef dit dan aan ons door. Dit kan via de telefoon of een formulier. Na ontvangst van je melding, gaan wij deze onderzoeken. Uiteraard behandelen wij de informatie die jij ons geeft vertrouwelijk. Je hoeft ook geen bewijzen aan te leveren. Wij doen met behulp van jouw informatie altijd zelf onderzoek.

Lees verder

Wij proberen op verschillende manieren iets te doen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld door onze woningen goed te isoleren of zonnepanelen te plaatsen. Maar we kijken ook naar onze manier van werken. Ook door minder te printen, op de fiets naar afspraken te gaan en afval te scheiden kunnen we iets doen aan duurzaamheid. We willen duurzaam werken steeds normaler maken. We luisteren ook naar ideeën van huurders zelf. We hebben zelfs een heuse groep “groenambassadeurs”. Zij denken bijvoorbeeld na over het groener maken van de buurt of eigen tuin. Of over het opvangen van regenwater.

Vind jij het ook leuk om hierover mee te denken? Meld je dan aan. Je kunt hiervoor het contactformulier gebruiken.

Contactformulier Lees verder

Wij vinden het betrekken van bewoners belangrijk. Samen met bewoners aan de slag, dat doen wij het liefste. Want jij weet het meest over je woning en de omgeving. Je kunt op verschillende manieren met ons meedenken en doen. Bijvoorbeeld door aan te sluiten bij een bewonerscommissie. Maar we werken ook samen met activiteitencommissies of bijvoorbeeld groenambassadeurs. Een groep bewoners die het leuk vindt om na te denken over het groener maken van onze omgeving.

Wil je graag over een bepaald onderwerp meedenken? Of wil je je aansluiten bij een bewonerscommissie? Bel ons dan gerust. Je kunt contact opnemen met Marcel Kaufmann, Ilja van der Pol of Toon Mik via (0183) 66 99 00 of wijkbeheer@poort6.nl.

Lees verder

Op 1 juli 2015 is de nieuwe Woningwet ingevoerd. Daarin staat dat woningcorporaties niet aan sponsoring mogen doen. Het sponsoren van bijvoorbeeld een sportclub of goed doel, mag dus niet. Maar een buurtactiviteit ondersteunen die bedoeld is voor huurders van Poort6, dat mag meestal wel. Bijvoorbeeld als je iets wilt organiseren voor de buurt om deze weer een stukje groener te maken. Of als je iets wilt organiseren dat ervoor zorgt dat de bewoners in een buurt of straat elkaar beter leren kennen.

Maar we kunnen ook op andere manieren ondersteunen. Bel ons daarom gerust als je een idee hebt voor jouw straat of buurt. Uiteraard kun je hiervoor ook terecht bij de wijkbeheerder.

Lees verder

Een fijne buurt om in te wonen is net zo belangrijk als je huis. Daarom ondersteunen wij allerlei wijk- en buurtprojecten.  Dit kunnen zowel grote als kleine projecten zijn. Als het maar iets toevoegt aan een prettige woonomgeving. Daarbij werken we graag samen met bewoners en andere partijen. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse burendag. Een mooi initiatief dat bewoners makkelijker met elkaar in gesprek brengt. Heb jij een leuk idee voor je wijk of buurt? En vind je het leuk om dit samen met een aantal buurtgenoten uit te werken? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Lees verder

We moeten zoveel mogelijk af van het gebruik van gas. Daarmee kunnen we iets doen aan de uitstoot van CO2. Ook Poort6 is hiermee bezig. Daarom leggen wij standaard een kookgroep aan in de meterkast als een woning leegkomt. Hierdoor hebben nieuwe bewoners de mogelijkheid om elektrisch te koken. Heb je geen verhuisplannen, maar wil je ook graag elektrisch koken? Dan kan dat ook. Voor het aanleggen van een kookgroep in de meterkast hoef je niets te betalen.

Lees verder

In 2020 en 2021 legden we samen met Greenchoice op ruim 185 rijtjeshuizen zonnepanelen. Met deze proef wilden we kijken hoeveel huurders interesse hadden en ervaring opdoen. De proef is geslaagd. Daarom gaan we in 2022 verder met het plaatsen van zonnepanelen op rijtjeshuizen.

Hou je brievenbus in de gaten
Vanaf 4 oktober krijgen ongeveer 1.300 huurders die in een rijtjeshuis wonen een ansichtkaart van Greenchoice. Daarop vertellen we dat we in hun wijk zonnepanelen gaan plaatsen. We sturen deze kaart niet naar alle 1.300 huurders in 1 keer, maar steeds naar 100 huurders per keer.

Greenchoice gaat met een bus de wijk in
Vanaf eind oktober gaat Greenchoice met een bus de wijk in. Adviseurs van Greenchoice kunnen je dan meer vertellen over zonnepanelen en ons project. Zie je de bus staan en heb je een vraag over zonnepanelen? Loop dan gerust even bij de adviseurs van Greenchoice langs.

Greenchoice doet een aanbod op maat
Natuurlijk is het wel belangrijk dat het dak van het huis geschikt is voor zonnepanelen. Hier kijkt Greenchoice naar. Ook kijken ze hoeveel zonnepanelen op het dak van het huis passen. Dit staat allemaal in het aanbod op maat dat Greenchoice aan huurders stuurt. Heb je een aanbod op maat gekregen en doe je mee? Dan hoef je het eerste jaar niets te betalen. Daarna betaal je € 1,76 voor ieder zonnepaneel per maand.

Lees verder

Ja, dat kan! Als je huurder bent van Poort6, kun je 1 keer per kalenderjaar gratis maximaal 2 kuub zand bestellen. Met dit zand kun je zelf je tuin ophogen. Wil je zand bestellen? Vul dan het  formulier in of bel op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur naar (0183) 66 99 00 en kies voor optie 1 (technische vraag of reparatieverzoek).

Leveringen zijn meestal op vrijdag.

Lees verder

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ zie je welke klussen je gewoon mag doen en voor welke je toestemming moet vragen. Gebruik het online formulier om toestemming aan te vragen.

Lees verder

In een aantal flats van Poort6 hebben we plaatsen voor een scootmobiel. Wil je er eentje huren? Vraag dan naar de mogelijkheden. Vul hiervoor het contactformulier in.

Lees verder

Als je in een flat woont, dan wil je natuurlijk dat de trappen, gangen en liften er netjes en schoon uitzien. Wij werken samen met twee bedrijven die hiervoor zorgen. Dit zijn VLS uit Zwijndrecht en Groeneweg uit Dordrecht. Heb je een vraag over de schoonmaak? Of ben je niet tevreden? Geef dit dan vooral aan ons door. Je kunt dit doen door een contactformulier in te vullen of ons te bellen.

Lees verder

De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets mis en ontstaat er overlast. Vaak zijn het kleine irritaties zoals geluidsoverlast, een overhangende struik of rommel op de stoep. Als je dat niet met elkaar bespreekt, dan worden kleine irritaties soms heel groot. Hoe pak je dit aan?

Hulp bij burenruzies

  • Praat eerst zelf met je buren. Probeer een normaal gesprek te voeren. Geef aan wat je vervelend vindt en waarom.
  • Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de wijkbeheerder in jouw buurt.
  • Gaat de overlast dan nog niet over? Dan kan het inschakelen van Buurtbemiddeling een oplossing zijn. Buurtbemiddeling brengt buren (weer) met elkaar in gesprek. De bemiddelaars zijn neutraal en onafhankelijk. De gesprekken zijn vertrouwelijk en de hulp van buurtbemiddeling is gratis.
Lees verder

Heb je een wespennest in je woning of aan de buitenkant van je woning? Geef dit dan aan ons door. Wij halen deze gratis voor je weg. Zit er een wespennest in je tuin? Dan moet je deze zelf (laten) weghalen.

Heb je last van ratten of muizen in huis? Bel ons dan of vul een contactformulier in.

Lees verder

Heb je grote spullen die je zelf niet weg kunt brengen naar de reinigingsdienst? Dan kun je deze laten ophalen. Maak hiervoor een afspraak met de Reinigingsdienst Waardlanden.

Telefoon: (0183) 68 11 11.
Website: www. waardlanden.nl

Het laten ophalen van grof huishoudelijk afval is gratis. Grof huishoudelijk afval zijn bijvoorbeeld spullen in huis die je niet naar de kringloopwinkel brengt. Zoals een oude bank, koelkast of kapotte fiets.

Lees verder

In de Piazzaflat en Boogflat hebben wij huismeesters. Zij zijn voor jou het eerste aanspreekpunt. Wel zo makkelijk. Zij zorgen er samen met andere partners zoals de politie, gemeente en zorginstanties voor dat je prettig en veilig woont. Ook doen zij kleine reparaties in het gebouw. En ze letten op de schoonmaak en de onderhoud van het groen.

Lees verder

Iedere wijk heeft een eigen wijkbeheerder. De wijkbeheerder controleert of de buurt schoon, heel en veilig is. Hij let bijvoorbeeld op de schoonmaak van portieken, afval op en onder balkons, spullen die in de weg staan en verlichting.

Daarnaast kun je bij de wijkbeheerder ook terecht als je vragen hebt over je woning of de omgeving. Wil je een activiteit in of voor de buurt organiseren? Dan kan hij je hier ook bij adviseren.

Lees verder

Bij onze wijkbeheerders en huismeesters kun je terecht als je vragen hebt die te maken hebben met de omgeving van je woning. Bijvoorbeeld over het groen of over veiligheid. Eventuele problemen in de buurt kunnen zij snel oplossen. Of zelfs voorkomen. Is er in je woning iets kapot? Dan moet je deze gewoon doorgeven via de website of de telefoon.

Benieuwd wie jouw contactpersoon is? Lees dan snel verder. Je kunt de wijkbeheerders en huismeesters op werkdagen bellen tussen 08.30 en 16.30 uur.

Lees verder

Woon je in een gebouw met een gezamenlijke tuin? Dan zorgt Poort6 voor het onderhoud. Sommige bewoners vinden het leuk om mee te denken over de inrichting van de tuin. Is dit bij jullie ook zo? Dan gaan we samen met jou en een aantal medebewoners graag in gesprek om te kijken wat we met jullie ideeën kunnen doen.

Lees verder

Als je een woning huurt dan zijn twee verzekeringen erg belangrijk. Deze verzekeringen voorkomen veel problemen. En hiermee voorkom je dat je onverwacht grote kosten moet betalen. Bijvoorbeeld als er brand uitbreekt. Dat is een opstalverzekering. Deze sluiten wij af. En een inboedelverzekering. Deze moet je zelf afsluiten.

Lees verder

Schimmel in je woning is een vervelend probleem dat soms eenvoudig op te lossen is en soms een grotere aanpak nodig heeft. Heb je last van schimmel in de woning? Dan kun je een aantal dingen doen.

Lees verder

Wanneer je bericht krijgt dat je moet verhuizen omdat we je woning gaan slopen of renoveren, komt er veel op je af. Dan is het prettig om te weten wat dit betekent en waar je als huurder recht op hebt. Daarom maakten we een Sociaal Statuut over groot onderhoud (met verbeteringen), renovatie en sloop. Hierin vind je algemene afspraken, zodat je weet waar je recht op hebt. Dit statuut geldt alleen voor huurders met een vast huurcontract.

Bekijk het Sociaal Statuut Lees verder

Ja, de huurdersvereniging heet HP6. Dit is een afkorting van Huurdersvereniging Poort6.  Wij hebben regelmatig overleg met de Huurdersvereniging van Poort6 (HP6). We praten dan over allerlei dingen die voor jou als huurder belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over hoe Poort6 omgaat met het onderhoud, met de verkoop van woningen, met de veiligheid. En wat we doen om het milieu en de natuur te beschermen. Hier maken we ook afspraken over. Ook de gemeente is daarbij een belangrijke partner.

Lees verder

Als het water niet meer wegloopt in jouw douche, toilet of keuken. Bel dan meteen naar Van der Velden Rioleringsbeheer op telefoonnummer (073) 622 04 00.

Lees verder