Let op! Oplichters sturen weer nepberichten van Woningnet rond
Vragen en antwoorden

Reparatie en onderhoud

Als je hebt geklust, ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.

Ga je verhuizen? Dan ligt het aan de klus of de verandering in de woning mag blijven of niet. En wie dan verantwoordelijk wordt voor het onderhoud.

  • Hoefde je geen toestemming aan te vragen? En mag de verandering blijven zitten? Dan nemen wij het onderhoud van je over.
  • Hoefde je geen toestemming aan te vragen? En mag de nieuwe huurder de verandering van je overnemen? Dan regel je dit met de nieuwe huurder bij je verhuizing. De nieuwe huurder wordt dan verantwoordelijk voor het onderhoud.
  • Moest je toestemming aanvragen? Dan mag je de verandering meestal laten zitten. Mag dit niet? Dan staat dit in de brief die je van ons ontving bij je aanvraag.

Wil je meer weten? Lees dan de folder ‘Zelf klussen in huis’.

 

Meestal krijg je geen vergoeding als je hebt geklust. Heel soms wel. Bijvoorbeeld als je een nieuwe keuken hebt geplaatst. Of een dakkapel. Door dit soort veranderingen wordt je huis namelijk meer waard. In de folder ‘Zelf klussen in huis’ zie je voor welke klussen je een vergoeding kunt krijgen. Voordat je aan de slag gaat, vraag je voor deze klussen eerst toestemming aan ons. In een brief leggen we dan uit hoe dit werkt en wat je moet doen. Ook staat in diezelfde brief hoe je een vergoeding kunt krijgen als je verhuist.

Ja, ook voor jou gelden de spelregels van het klusbeleid dat we nu hebben (datum: 12 maart 2019). Zijn de afspraken die we met elkaar maakten beter voor jou? Dan houden we ons aan die afspraken. Natuurlijk hoef je niet opnieuw toestemming bij ons aan te vragen.

Wij raden je af om zonder overleg met ons een golfplaten dak schoon te maken. Door schrobben of een hogedrukreiniger, kunnen namelijk kleine stukjes asbest vrijkomen. Neem daarom altijd eerst contact met ons op. Onze opzichters weten in welke golfplaten misschien asbest zit en kunnen dit laten onderzoeken.

In vinyltegels, zeil of de gebruikte lijm dat ouder is dan 1985, kan asbest zitten. De hoeveelheid asbest is maximaal 2 tot 5%. Dit asbest zit in de onderste laag van het zeil. Zolang je dit zeil niet beschadigt of verwijdert, is het niet gevaarlijk. Wil je dit toch weghalen? Neem dan contact met ons op. Het weghalen van asbest moet namelijk altijd gedaan worden door een officieel bedrijf dat hiervoor is opgeleid.

Als je een huis huurt van Poort6, dan doen wij een groot deel van het onderhoud. Maar ook als huurder moet je voor je huis zorgen. En bepaalde werkzaamheden zelf doen. Dat staat in de wet. In onze folder “Onderhouds-ABC” kun je precies zien wat wij repareren en onderhouden. Wat je zelf moet onderhouden. En waarvoor je een handig serviceabonnement kunt afsluiten. Het serviceabonnement is een abonnement waarbij wij de kleine klussen die je normaal zelf moet doen, van je overnemen. Dit kost maar een paar euro per maand.

Ja, dat kan! Als je huurder bent van Poort6, kun je 1 keer per kalenderjaar gratis maximaal 2 kuub zand bestellen. Met dit zand kun je zelf je tuin ophogen. Wil je zand bestellen? Vul dan het  formulier in of bel op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur naar (0183) 66 99 00 en kies voor optie 1 (technische vraag of reparatieverzoek).

Leveringen zijn meestal op vrijdag.

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ zie je welke klussen je gewoon mag doen en voor welke je toestemming moet vragen. Gebruik het online formulier om toestemming aan te vragen.

Spoedreparaties zijn reparaties buiten onze openingstijden die zeker niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Je belt dan onze storingsdienst op telefoonnummer (0183) 66 99 00. Hou er wel rekening mee dat je de kosten voor de reparatie zelf moet betalen als de melding toch geen spoed heeft.

Is er een ruit kapot? Dan kun je dit meteen doorgeven aan Glastotaal Beheer. Je kunt hen 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen op 0183 66 99 66.

Let op! 
Is een ruit lek? Dan geef je dit door aan Poort6.

Is jouw huis onderdeel van een Vereniging van Eigenaren? 
Dan is jouw glasverzekering anders geregeld. Is er een ruit kapot? Geef dit dan door aan De Glaslijn. Je kunt hen bellen op 0800 02 05 090.

  • Boogflat I, Pijlstraat
  • Boogflat II, Pijlstraat
  • Willem Elsschotstraat
  • Jaques Perkstraat
  • De Wijnkoper, Bordeaux, Bourgogne, Beaujolais
  • Frisoflat, Voermanstraat
  • Binnenhof, Pijpmakerstraat
  • De Vier Seizoenen, Snijderstraat
  • De Appartementen, Vroedschapstraat
  • Evia
  • Vissersdijk 76
  • Kortendijk 69C

Je kunt een reparatie online doorgeven of via de telefoon. Sommige reparaties geef je door aan Poort6. Reparaties aan de cv, de lift of de riolering geef je zelf door aan de leverancier.

Reparatie doorgeven

Heb je jezelf buitengesloten? Of ben je je sleutel kwijt? Wij kunnen je helpen om weer binnen te komen. Bel hiervoor naar ons algemene telefoonnummer (0183) 66 99 00 en kies voor de optie reparatie doorgeven. Hou er wel rekening mee dat je zelf de kosten moet betalen.

Keukens vervangen we na 15 jaar. Een badkamer na 24 jaar. Dat was eerst langer. Daarom maken we de komende 6 jaar een inhaalslag. Soms kiezen we ervoor om een keuken, badkamer of toilet eerder te vervangen. Bijvoorbeeld als de kwaliteit in een hele straat of heel gebouw niet goed genoeg meer is. Ben je benieuwd of we in 2021, 2022 of 2023 jouw keuken, badkamer of toilet gaan vervangen? Bekijk dan onze planning.

Is jouw keuken, badkamer toilet er nu al slecht aan toe? Dan kun je natuurlijk gewoon een reparatie doorgeven.

Schimmel in je woning is een vervelend probleem dat soms eenvoudig op te lossen is en soms een grotere aanpak nodig heeft. Heb je last van schimmel in de woning? Dan kun je een aantal dingen doen.

Als je een huis huurt van Poort6, dan doen wij een groot deel van het onderhoud. Maar ook als huurder moet je voor je huis zorgen. En bepaalde werkzaamheden zelf doen. Dat staat in de wet. Denk dan bijvoorbeeld aan het repareren van lichtschakelaars, stopcontacten, scharnieren of het bijvullen en ontluchten van de cv-ketel. Je kunt er voor kiezen om voor dit onderhoud een serviceabonnement af te sluiten. Voor € 4,67 incl. btw per maand (prijspeil 1 augustus 2020) nemen wij een deel van het onderhoud dat je normaal gesproken zelf moet doen, van je over.

Doet de lift het niet goed? Dan kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar Kone op telefoonnummer (0900) 22 55 566.

Uitzonderingen!

  • Woon je in De Kloostergang, Lindeborg, Schelluinsevliet, Intervam, Kromme Akkers, Lingeburcht, De Vicaris, De Gildenhof of De Bogerd? Dan bel je bij problemen met de lift naar Schindler Liften op telefoonnummer (0900) 7 900 900.
  • Woon je in de Frisoflat, Wijnkoperstraat 62 t/m 72, WLZ Het Gebouw, Binnenhof of Iris/Roos, dan bel je Poort6 op telefoonnummer (0183) 66 99 00 of vul je een reparatieformulier in.

De Klussendienst doet kleine klussen in en om het huis voor ouderen, gehandicapten en langdurig zieken. Werkzaamheden die echt uitgevoerd moeten worden door een vakman of door Poort6, doet de Klussendienst niet. Bij de Klussendienst kun je terecht voor bijvoorbeeld:

Bij kleine klussen moet je denken aan:

  • het ophangen van een schilderij of lamp
  • het afstemmen van de tv
  • het ontstoppen van de gootsteen
  • of het halen van boodschappen

Je kunt de Klussendienst bellen op (0183) 781 000.

Website Klussendienst

De schutting is meestal eigendom van de huurder. Soms is die samen met buren neergezet. Dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het repareren van schade. Is de schutting eigendom van Poort6? Dan kun je een reparatie aan ons doorgeven.

Reparatie doorgeven

Is de verwarming kapot? Controleer dan eerst of er voldoende water in de installatie zit. Er geen lucht in de installatie zit. De waakvlam aan is. En de stekker van de pomp goed in het stopcontact zit. Heb je deze punten nagekeken? En ligt het probleem niet daaraan? Dan kun je meteen bellen naar de Werkendamse Verwarmingscentrale op telefoonnummer (0183) 50 27 55.  Let op, er zijn een paar uitzonderingen. Woon je in de Binnenhof? Geef de reparatie dan door via onze website of bel ons op (0183) 66 99 00. Woon je in de Boogflat I of De Garve? Geef de storing dan door aan Klimaatservice Holland via (0184) 61 39 11.

Is de afvoer verstopt? Bel dan meteen naar Van der Velden Rioleringsbeheer op telefoonnummer (073) 622 04 00.

Het ligt eraan of de dakgoot hoger of lager ligt dan 2,5 meter. Ligt de dakgoot hoger dan 2,5 meter? Dan maken wij deze voor je schoon. Ligt de dakgoot lager dan 2,5 meter? Dan kun je er met een huishoudtrap zelf bij. Deze dakgoot maak je zelf schoon. Wil je liever dat wij het voor je doen? Neem dan een serviceabonnement bij ons af. Dan maken we ook deze dakgoten voor je schoon.

 

Zit er asbest in je woning? Dan kan dit geen kwaad als het niet beschadigd is en hechtgebonden. Maar zit dit bijvoorbeeld in oude vloerbedekking? Haal deze dan niet zomaar weg. Leg de nieuwe vloerbedekking erover heen of vraag ons eerst om advies.

Iedere woning heeft onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat deze netjes en goed blijft.  Zoals schilderwerk, het vervangen van keukens of dakwerkzaamheden. Voordat we beginnen met dit soort onderhoud,  krijg je altijd eerst een brief met informatie over de werkzaamheden. Per wijk hebben we een overzicht van het geplande onderhoud voor 2021.

Je mag heel veel klussen in je huis zelf doen. Voor een aantal veranderingen moet je wel eerst even toestemming vragen. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van een dragende wand. In de folder ‘Zelf klussen in huis’ zie je welke klussen je gewoon mag doen en voor welke je toestemming moet vragen. Wil je toestemming vragen? Gebruik dan het online formulier.