Lees voor
Vragen en antwoorden

Huis en contract

Er zijn verschillende soorten huurcontracten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang je de woning kunt huren. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Lees verder

De overheid regelde vorig jaar dat alle bewoners met een eigen energiecontract een vergoeding kregen. Bewoners die blokverwarming hebben, hadden daar niks aan. Want zij hebben geen eigen energiecontract. Deze energiecontracten staan op naam van Poort6. Gelukkig is daar nu een oplossing voor. Wij krijgen dit jaar van de Belastingdienst een vergoeding voor de woningen met blokverwarming. En wij mogen deze vergoeding van
€ 1.063 per woning verrekenen met het voorschot aan stookkosten dat deze bewoners iedere maand betalen.

Lees verder

Blokverwarming is een manier van verwarmen waarbij een hele flat verwarmd wordt door één cv-ketel. De warmte komt vanuit deze centrale cv-ketel door buizen in de woningen terecht. Daar verspreid de warmte zich via gewone radiatoren in de woning. Iedere bewoner kan zelf de verwarming instellen door radiatoren verder open of dicht te draaien.

Lees verder

Het bewonersblad Repoorter komt 2 keer per jaar uit. Iedere huurder krijgt deze in de brievenbus. Wil je deze online bekijken? Dan vind je deze bij de folders en downloads op de pagina Ik huur.

Lees verder

Wil je jouw post voortaan digitaal ontvangen? Vul dan het formulier in. Je ontvangt dan voortaan je post via de mail. We willen er ook voor zorgen dat je alle brieven in Mijn Poort6 kunt terugvinden.  Dat kan nu nog niet. Maar we proberen dit zo snel mogelijk te regelen.

Voorkeur digitaal Lees verder

Een aantal huurders heeft per ongeluk een brief ontvangen van Stedin waarin zij schrijven dat deze huurders 195 euro terugkrijgen. Zij zouden dit krijgen vanwege een stroomstoring die een paar weken geleden plaatsvond. Helaas is dit een fout van Stedin. Deze brief had niet naar de huurders gestuurd moeten worden maar naar Poort6. Stedin betaalt deze vergoeding namelijk vanwege een stroomstoring in de algemene ruimten van het woongebouw. Niet vanwege de privé aansluiting van deze huurders. Wij verrekenen dit bedrag in de jaarlijkse afrekening van de servicekosten over 2021.

Lees verder

Alle woningcorporaties in Nederland hebben zich verbonden aan het landelijke klimaatakkoord van 2019. Daarin staat dat in 2050 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas af zijn. Niet in één keer, maar stap voor stap en per wijk. Dat betekent dat al onze woningen in 2050 van het aardgas af zijn. Als we groot onderhoud uitvoeren in een woning, kijken we ook meteen naar een duurzame manier van verwarmen. Zijn cv-ketels toe aan vervanging? Dan komt daar waar mogelijk een duurzame oplossing voor warmte in de plaats. Dat kan bijvoorbeeld een warmtepomp zijn of een aansluiting op een warmtenet.

Lees verder

Een energielabel geeft aan hoe zuinig je huis is. Woningen met een A++++-label zijn het energiezuinigst. De minst zuinige woningen krijgen een G-label. Als wij een woning verhuren op www.woongaard.com dan staat het energielabel erbij.

Lees verder

Jouw privacy is belangrijk. Daarom gaan wij zo goed mogelijk om met jouw persoonlijke gegevens. Om ons werk goed te kunnen doen, moeten wij soms gegevens delen met anderen. Denk aan alle aannemers waarmee wij samenwerken. Als zij in jouw woning onderhoud uitvoeren, ontvang je hierover een brief. Dat betekent dat wij persoonsgegevens (naam en adres) aan de aannemer moeten doorgeven. Met al deze bedrijven hebben wij verwerkingsovereenkomsten afgesloten. Hierin staan regels. Zoals waarvoor het bedrijf je gegevens mag gebruiken. In onze privacyverklaring kun je lezen welke persoonsgegevens we gebruiken en met welk doel.

Lees verder

Je woonsituatie kan veranderen als je gaat samenwonen, scheiden of als je partner komt te overlijden. Dit kan van invloed zijn op het huurcontract dat je met ons hebt afgesloten. Krijg je gezinsuitbreiding? Dan hoef je dit niet aan ons door te geven.

Lees verder

Nee, als je huurcontract bijvoorbeeld op 15 mei eindigt. Dan betaal je voor de maand mei alleen voor de periode 1 t/m 15 mei. Als je een automatische incasso hebt, verrekenen wij dit bedrag bij de laatste rekening die je van ons krijgt. Het kan dus zijn dat je geld van ons terugkrijgt.

Lees verder

Als je wilt verhuizen dan begin je met het opzeggen van de huur. Wat daarbij komt kijken, kun je hier lezen. Heb je de huur opgezegd? Dan komen wij meestal twee keer bij je langs. Voor een eerste controle en tweede controle. Tijdens de eerste controle lopen we samen met jou door de woning en leggen we precies uit hoe je de woning achter moet laten. Belangrijkste is dat je je woning netjes, schoon en veilig achterlaat. Onze woonmakelaar vertelt je hier alles over. Maar je kunt hier ook alvast onze checklist bekijken.

Lees verder

Zorg je minimaal twee jaar samen voor elkaar en het huishouden? En sta je ook twee jaar bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven? Dan kun je officieel een aanvraag doen om je partner medehuurder te laten worden. Let op: je kunt alleen medehuurder worden als je minimaal 18 jaar bent. Is het duidelijk de bedoeling dat je de medehuurder op korte termijn hoofdhuurder wil laten worden? Dan kunnen we je aanvraag afwijzen. Volgens de wet is het voor inwonende kinderen alleen in hele bijzondere situaties mogelijk om medehuurder te worden.

Lees verder

VvE staat voor Vereniging van Eigenaars. Als er in een woongebouw appartementen worden verkocht, moet volgens de wet een Vereniging van Eigenaars worden opgericht. Alle woningeigenaren in het gebouw zijn lid van de VvE.

De VvE zorgt voor het onderhoud van het hele gebouw. Ook zorgt de VvE voor de verzekeringen van het gebouw.

Lees verder

Om in te loggen in Mijn Poort6 moet je je eerst registreren. Hiervoor heb je inloggegevens nodig. Eind vorig jaar hebben we al onze huurders hierover twee brieven gestuurd. Ben je deze gegevens kwijt? Dan kun je nieuwe gegevens opvragen. Klik daarvoor in het inlogscherm van Mijn Poort6 op “Registreren”. Hiervoor heb je wel je klantnummer nodig. Heb je die niet? Bel dan naar onze afdeling Klant & Service op telefoonnummer 0183 66 99 00. Dit kan op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur.

Heb je je al wel geregistreerd? Maar ben je je wachtwoord kwijt? Dan kun je dit in het inlogscherm van Mijn Poort6 opnieuw aanvragen.

Mijn Poort6 Lees verder

Huur je bij ons een woning? Dan kun je met je gebruikersnaam en wachtwoord inloggen in Mijn Poort6. In Mijn Poort6 kun je gegevens bekijken of wijzigen, een betaling doen of bijvoorbeeld een reparatie inplannen. Ook kun je hier vanaf nu je brieven terugvinden. Op dit moment is het niet mogelijk om hier ook je brieven uit vorige jaren terug te vinden. Deze hebben we wel digitaal, maar zijn nog niet zichtbaar in Mijn Poort6. Hier zijn we nog mee bezig.

Lees verder

Aan de bewoners van sommige flats vragen wij ieder jaar om de meterstand van het water aan ons door te geven. Met deze meterstand kunnen wij zien hoeveel water je het afgelopen jaar gebruikt hebt. Je kunt de meterstand met dit formulier aan ons doorgeven.

Lees verder

Als je een woning van ons gaat huren, dan teken je altijd een huurcontract. Bij dit huurcontract horen een aantal afspraken. Bijvoorbeeld over wanneer je de huur betaalt. Maar ook over het netjes houden van je woning, tuin of balkon. Met het tekenen van het huurcontract ga je ook akkoord met de huurvoorwaarden. Bij Ik huur vind je onderaan de pagina de huurvoorwaarden.

Ik huur Lees verder

Als je partner overlijdt, dan komt er naast het verdriet, veel op je af. Wij proberen je hierbij zo goed mogelijk te helpen. Staat jouw naam als medehuurder op het huurcontract? Dan word je automatisch huurder. Als je het overlijden aan ons doorgeeft, dan wijzigen wij het huurcontract. Doorgeven kan via de telefoon. Maar je kunt dit ook online aan ons doorgeven.

Woonde je samen, maar stond jouw naam nog niet officieel als medehuurder op het huurcontract? Neem dan contact met ons op. We kijken dan wat er mogelijk is. Dit verschilt per situatie. Zijn er redenen waarom je niet in de woning kunt blijven wonen? Dan zoeken we samen met jou naar een andere oplossing.

Lees verder

Als een familielid overlijdt, dan komt er naast het verdriet, veel op je af. Je kunt dit formulier gebruiken om het overlijden aan ons door te geven. Wij nemen daarna contact met je op om af te stemmen hoe dit precies in zijn werk gaat. Wij proberen je hierbij zo goed mogelijk te helpen.

Lees verder

Nee, je mag je huis niet aan iemand anders verhuren.

Lees verder

Er zijn twee momenten waarop je een eindafrekening kunt krijgen.

  1. Als je verhuist. De eindafrekening is dan de laatste rekening die je van ons krijgt. Hierin verrekenen wij alle kosten. Dit is de huur die je nog moet betalen of van ons terugkrijgt. En soms ook kosten die wij maken om reparaties in de woning te doen.
  2. Als je in je huurprijs ook betaalt voor gas, water of elektriciteit. Ook dan krijg je ieder jaar een eindafrekening. Hierin staat het verschil tussen het voorschot dat je iedere maand betaalt en het echte verbruik. Soms krijg je geld terug. Soms moet je geld betalen. Dat hangt af van je verbruik en de hoogte van het voorschot.
Lees verder

Als je gaat scheiden of uit elkaar gaat, is het belangrijk dat je dit aan ons doorgeeft. Als wij dit niet weten, dan blijven jullie allebei aansprakelijk voor alles wat met de woning te maken heeft. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het verstandig om het huurcontract te laten wijzigen.

Lees verder

Je gaat trouwen
Natuurlijk eerst onze felicitaties. Waarschijnlijk moet je nog heel veel regelen. Vooral leuke dingen. Gelukkig hoef je voor de huur van je woning weinig te regelen. Als je gaat trouwen of geregistreerd partnerschap afsluit, dan is je partner automatisch medehuurder. Jullie hebben vanaf dat moment allebei dezelfde rechten en plichten. Ook al is het niet verplicht, wij vinden het fijn als je het wel aan ons door wilt geven als je gaat trouwen. Wij zorgen er dan voor dat het ook goed in onze administratie staat.

Je gaat samenwonen
Als je gaat samenwonen, dan werkt het net iets anders dan bij trouwen.

Lees verder

Ga je verhuizen naar een andere woning? Dan moet je officieel de huur opzeggen. Dat kan op elke dag van de maand. Als je het maar minimaal een maand van tevoren doet. En de laatste dag van het huurcontract moet wel een werkdag zijn. Hoe eerder je opzegt, hoe beter. Zowel voor jou, als voor ons. Voor jou omdat je misschien spullen hebt die je voor de nieuwe huurder wilt achterlaten. Bijvoorbeeld gordijnen of een laminaatvloer.  Hoe eerder je opzegt, hoe sneller wij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe huurder.  Als je eerder opzegt, krijg je van ons ook een beloning.

Lees verder

Servicekosten zijn kosten die je iedere maand betaalt en bij de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of werkzaamheden van de huismeester of wijkbeheerder. In sommige gebouwen betaal je bij de huur ook kosten voor gas, water of elektriciteit. Ook die horen bij de servicekosten. Dit is niet voor elke woning hetzelfde. Heb je vorig jaar te weinig servicekosten betaald? Dan krijg je van ons een rekening. Daarop staat het bedrag en de gegevens van de bank. Je hoeft alleen bij te betalen als het bedrag hoger is dan 10 euro. Krijg je geld terug? Ook dan krijg je van ons bericht. Wij storten het geld dan automatisch op je rekening.

 

Lees verder

Als je een woning huurt dan zijn twee verzekeringen erg belangrijk. Deze verzekeringen voorkomen veel problemen. En hiermee voorkom je dat je onverwacht grote kosten moet betalen. Bijvoorbeeld als er brand uitbreekt. Dat is een opstalverzekering. Deze sluiten wij af. En een inboedelverzekering. Deze moet je zelf afsluiten.

Lees verder

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten van de huur. Als je een sociale huurwoning huurt, dan krijg je misschien huurtoeslag. Of je dit krijgt? En hoe hoog het bedrag is? Dat hangt af van de hoogte van de huur, je inkomen en leeftijd. Heb je veel spaargeld? Dan krijg je geen huurtoeslag.

Lees verder

In Mijn Poort6 kun je precies zien wat je iedere maand betaalt aan huur. Mijn Poort6 is je persoonlijke, digitale account bij Poort6.

Lees verder

Wanneer je bericht krijgt dat je moet verhuizen omdat we je woning gaan slopen of renoveren, komt er veel op je af. Dan is het prettig om te weten wat dit betekent en waar je als huurder recht op hebt. Daarom maakten we een Sociaal Statuut over groot onderhoud (met verbeteringen), renovatie en sloop. Hierin vind je algemene afspraken, zodat je weet waar je recht op hebt. Dit statuut geldt alleen voor huurders met een vast huurcontract.

Bekijk het Sociaal Statuut Lees verder

Als je een huis huurt van Poort6, dan doen wij een groot deel van het onderhoud. Maar ook als huurder moet je voor je huis zorgen. En bepaalde werkzaamheden zelf doen. Dat staat in de wet. Denk dan bijvoorbeeld aan het repareren van lichtschakelaars, stopcontacten, scharnieren of het bijvullen en ontluchten van de cv-ketel. Je kunt er voor kiezen om voor dit onderhoud een serviceabonnement af te sluiten. Voor € 4,67 incl. btw per maand (prijspeil 1 augustus 2020) nemen wij een deel van het onderhoud dat je normaal gesproken zelf moet doen, van je over.

Lees verder