De huur betalen

Huurt u een woning van Poort6? Dan betaalt u iedere maand huur aan ons. U moet de huur altijd voor de eerste dag van de maand betalen.

U kunt de huur op verschillende manieren overmaken. Via een automatische incasso is het makkelijkst. Voor u en voor ons. Betaalt u liever via internetbankieren of met pin op ons kantoor? Dan kan dat ook. Contant betalen is niet mogelijk. 

Log  in op MijnPoort6 om te zien wat uw huursaldo is en welk rekeningnummer bij ons bekend is. Of om het openstaande bedrag via IDeal aan ons over te maken. Betaalt u nu via internetbankieren? En wilt u dit wijzigen naar een automatische incasso? Dan kunt u dit ook eenvoudig in MijnPoort6 zelf aanpassen.  

 

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik nu doen?

We willen er alles aan doen om te voorkomen dat u in de problemen komt. Een beginnende achterstand is vaak de start van veel ellende. Bel ons daarom zo snel mogelijk. Hoe eerder hoe beter. Samen zoeken we naar een oplossing. 

Ook als u door de coronacrisis in de problemen komt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact met ons te nemen. Samen bekijken we de mogelijkheden voor een betalingsregeling zodat we huurschuld kunnen voorkomen. Daarnaast helpen we waar mogelijk met doorverwijzingen naar de juiste instanties als het gaat om compensatieregelingen.

Meer informatie over hulp tijdens de coronacrisis

 

 

Ik heb een aanmaning gehad. Wat moet ik nu doen?

U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de huur vóór de 1e van de maand. Lukt dit niet? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter. Wacht niet tot u in de problemen komt. Samen zoeken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een afspraak over het in delen betalen van de huur. 

Neem contact met ons op! Dan regelen we dit samen. Bel naar (0183) 66 99 00 of vul een contactformulier in. 

 

Ik verwacht problemen met het betalen van de huur. Kan ik daar nu al wat aan doen?

Wanneer u problemen verwacht, is het goed om op tijd contact met ons op te nemen om het probleem te bespreken en samen met ons naar een oplossing te zoeken. 

Wat gebeurt er als ik de huur niet betaal?

Het belangrijkste! Neem contact met ons op! Dan regelen we dit samen. Bel naar (0183) 66 99 00.

Als wij niks van u horen en als u de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we ook contact met u op. Dit zijn de stappen die we dan nemen. 

U krijgt een herinnering
U krijgt eerst een herinnering. In deze mail of brief staat dat u de huur alsnog binnen 5 dagen betaalt. 

We bellen u
Wanneer u niet heeft betaald, bellen wij u. Wij vragen u u uiteraard om alsnog de huur te betalen. Maar we vragen ook hoe het komt dat u nog niet heeft betaald. Wij begrijpen dat er soms redenen zijn waardoor het lastig is om de huur betalen. 

Tweede herinnering
Zijn de 5 dagen voorbij? En hebben we met u geen afspraak kunnen maken? Dan krijgt u nog een tweede herinnering. Dat is gelijk de laatste herinnering. De tijd begint dan echt te dringen. U krijgt dan nog 14 dagen om de huur alsnog te betalen. Daarna betaalt u incassokosten. Hoe hoog deze kosten zijn, geven wij in deze laatste herinnering ook aan. We prorberen u in deze 14 dagen ook nog een keer te bellen of langs te gaan. We willen er alles aan doen om te voorkomen dat we dure, juridische stappen moeten nemen.

Wat als u dan nog niet heeft betaald? 
Als de 14 dagen na de tweede herinnering voorbij zijn. Dan geven wij de betalingsachterstand door aan incassobureau GGN. Zij brengen de wettelijke rente en incassokosten bij u in rekening. Het incassobureau stuurt u brieven en sms-berichten. Ook bellen zij u op of kan er iemand van het incassobureau langskomen. 

We schakelen een deurwaarder in
Lukt het ook hierna niet om met u afspraken te maken over het betalen van de huur? Dan schakelen wij de deurwaarder in. De kosten daarvan lopen snel op. De kosten die wij daaraan moeten betalen, brengen wij bij u in rekening. Dit bedrag komt dus bovenop de incassokosten die u nog aan ons moet betalen. De deurwaarder geeft u eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om hoge juridische kosten te voorkomen. Wij adviseren u dan ook om dit echt te voorkomen! Ook als de deurwaarder al is ingeschakeld, zijn er nog voldoende mogelijkheden om samen een oplossing te vinden.

Juridische stappen
Loopt de achterstand met het betalen van de huur op naar drie maanden? Dan krijgt u een zogenaamde dagvaarding van de deurwaarder. Dat betekent dat de rechter wordt ingeschakeld. De deurwaarder vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Het is voor iedereen beter om deze situatie te voorkomen. De kosten van dit proces zijn veel en veel hoger dan uw oorspronkelijke betaalachterstand. Ook in deze situatie is het nog mogelijk om de huur en de bijkomende kosten alsnog te betalen. Zo willen we voorkomen dat u uw huis kwijt raakt. In de meeste gevallen lukt dit ook nog.