LET OP! Van 16 juni t/m 25 juli is ons kantoor minder goed bereikbaar. HVC legt dan warmteleidingen aan naar het stadhuis.

Ben je huurder? Wij helpen je graag

Op deze pagina vind je alles over je woning, de huur, reparaties, onderhoud en betalingen. Vul hieronder jouw vraag in of klik gelijk op één van de onderwerpen.

De huurverhoging

Woensdag 16 april werd bekend dat de coalitiepartners VVD, PVV, NSC en BBB de huur voor sociale huurwoningen voor 2 jaar wil bevriezen. Dat voornemen staat in het akkoord over de voorjaarsnota. Of dit ook echt gaat gebeuren is nog niet zeker. De Tweede Kamer gaat hier nog over in debat. Net als jij hebben wij veel vragen hierover. Dit voornemen zorgt voor veel onduidelijkheid. Want alle huurders hebben de brief met het voorstel voor de huurverhoging al ontvangen. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en houden je hiervan op de hoogte. Let op: de mogelijke huurbevriezing geldt alleen voor de sociale huurwoningen. De huurverhoging voor de vrije sector huurwoningen gaat gewoon door. Net zoals de huurverhoging voor parkeerplaatsen en garages.

Folders & downloads

Hieronder staan folders en formulieren die te maken hebben met onderhoud of zelf klussen.

Zelf klussen in huis Formulier Zelf klussen Aanmeldingsformulier serviceabonnement Onderhouds-ABC

Hieronder vind je handige informatie over verhuizen.

Checklist verhuizing Huur opzeggen Zelf klussen

Vragen? Wij hebben antwoorden

Huurverhoging

Poort6 geeft de huurverhoging door aan de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Maar het is wel belangrijk om dit zelf ook te controleren.

Ja, de huurverhoging gaat gewoon door. Minister Keijzer heeft het wetsvoorstel ingetrokken en het kabinet is gevallen. Je betaalt vanaf 1 juli 2025 dus de huur die staat in de eerdere brief die je van Poort6 hebt ontvangen.

Als je al huurtoeslag kreeg, dan blijft dat ook na 1 juli zo. Voorwaarde is wel dat je inkomen en gezinssituatie hetzelfde is gebleven. Je moet er wel rekening mee houden dat je alleen huurtoeslag kan krijgen over dat deel van de huur dat binnen de huurtoeslaggrens valt. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

Huurtoeslag Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

Sociale huurwoningen:
Voor de meeste huurders van Poort6 ligt de huurverhoging dit jaar tussen de 0 en 4,25%. Dit is iets lager dan de 5% die door de overheid is vastgesteld. Huurders met een hoger inkomen, krijgen een inkomensafhankelijke huurverhoging van maximaal € 50,- of € 100,-.

Vrije sector huurwoningen:
Hiervoor geldt een huurverhoging tussen de 0 en 4,1%.

Alles over de huurverhoging

Huur betalen

Als je al huurtoeslag kreeg, dan blijft dat ook na 1 juli zo. Voorwaarde is wel dat je inkomen en gezinssituatie hetzelfde is gebleven. Je moet er wel rekening mee houden dat je alleen huurtoeslag kan krijgen over dat deel van de huur dat binnen de huurtoeslaggrens valt. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

Huurtoeslag Lees verder

Wij moeten de huurverhoging volgens de regels uitvoeren. Doen we dat niet? Dan kun je bezwaar maken. Op de website van de huurcommissie kun je eenvoudig checken of je bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Lees verder

Kun je wel wat hulp bij je geldzaken gebruiken? Ben je het overzicht een beetje kwijt? Of wil je graag advies over hoe je geld kunt besparen? Maak dan gebruik van een budgetcoach. Dit kost u niets. Joost Dekker of Ymke Harderwijk kunnen je hier alles over vertellen. Je kunt hen bellen via 06 – 83 77 26 06 (Joost) of 06 – 13 56 24 28 (Ymke) Of vul een contactformulier in.

 

Lees verder

Als je de huur niet kunt betalen, dan is het belangrijkste om ons te bellen of te mailen. Dan regelen we dit samen. Onze medewerker Ymke Harderwijk (06 – 13 56 24 28) helpt je graag. Je kunt haar bellen, maar een berichtje sturen via Whatsapp kan ook. Wat je zelf prettig vindt. Doe je dit niet? Dan nemen we verschillende stappen.

Lees verder

Huis en contract

Blokverwarming is een manier van verwarmen waarbij een hele flat verwarmd wordt door één cv-ketel. De warmte komt vanuit deze centrale cv-ketel door buizen in de woningen terecht. Daar verspreid de warmte zich via gewone radiatoren in de woning. Iedere bewoner kan zelf de verwarming instellen door radiatoren verder open of dicht te draaien.

Lees verder

Zorg je minimaal twee jaar samen voor elkaar en het huishouden? En sta je ook twee jaar bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven? Dan kun je officieel een aanvraag doen om je partner medehuurder te laten worden. Let op: je kunt alleen medehuurder worden als je minimaal 18 jaar bent. Is het duidelijk de bedoeling dat je de medehuurder op korte termijn hoofdhuurder wil laten worden? Dan kunnen we je aanvraag afwijzen. Volgens de wet is het voor inwonende kinderen alleen in hele bijzondere situaties mogelijk om medehuurder te worden.

Lees verder

Als je gaat scheiden of uit elkaar gaat, is het belangrijk dat je dit aan ons doorgeeft. Als wij dit niet weten, dan blijven jullie allebei aansprakelijk voor alles wat met de woning te maken heeft. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het verstandig om het huurcontract te laten wijzigen.

Lees verder

Je gaat trouwen
Natuurlijk eerst onze felicitaties. Waarschijnlijk moet je nog heel veel regelen. Vooral leuke dingen. Gelukkig hoef je voor de huur van je woning weinig te regelen. Als je gaat trouwen of geregistreerd partnerschap afsluit, dan is je partner automatisch medehuurder. Jullie hebben vanaf dat moment allebei dezelfde rechten en plichten. Ook al is het niet verplicht, wij vinden het fijn als je het wel aan ons door wilt geven als je gaat trouwen. Wij zorgen er dan voor dat het ook goed in onze administratie staat.

Je gaat samenwonen
Als je gaat samenwonen, dan werkt het net iets anders dan bij trouwen.

Lees verder

Ga je verhuizen naar een andere woning? Dan moet je officieel de huur opzeggen. Dat kan op elke dag van de maand. Als je het maar minimaal een maand van tevoren doet. En de laatste dag van het huurcontract moet wel een werkdag zijn.

Lees verder

Fijn en veilig wonen

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ hebben we de spelregels voor je op een rij gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten. Wil je aan een klus beginnen waar je toestemming voor moet vragen? Dan kun je dit online doen met dit formulier.

Lees verder

We moeten zoveel mogelijk af van het gebruik van gas. Daarmee kunnen we iets doen aan de uitstoot van CO2. Ook Poort6 is hiermee bezig. Daarom leggen wij standaard een kookgroep aan in de meterkast als een woning leegkomt. Hierdoor hebben nieuwe bewoners de mogelijkheid om elektrisch te koken. Heb je geen verhuisplannen, maar wil je ook graag elektrisch koken? Dan kan dat ook. Voor het aanleggen van een kookgroep in de meterkast hoef je niets te betalen.

Lees verder

De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets mis en ontstaat er overlast. Vaak zijn het kleine irritaties zoals geluidsoverlast, een overhangende struik of rommel op de stoep. Als je dat niet met elkaar bespreekt, dan worden kleine irritaties soms heel groot. Hoe pak je dit aan?

Hulp bij burenruzies

  • Praat eerst zelf met je buren. Probeer een normaal gesprek te voeren. Geef aan wat je vervelend vindt en waarom.
  • Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de wijkbeheerder in jouw buurt.
  • Gaat de overlast dan nog niet over? Dan kan het inschakelen van Buurtbemiddeling een oplossing zijn. Buurtbemiddeling brengt buren (weer) met elkaar in gesprek. De bemiddelaars zijn neutraal en onafhankelijk. De gesprekken zijn vertrouwelijk en de hulp van buurtbemiddeling is gratis.
Lees verder

Bij onze wijkbeheerders en huismeesters kun je terecht als je vragen hebt die te maken hebben met de omgeving van je woning. Bijvoorbeeld over het groen of over veiligheid. Eventuele problemen in de buurt kunnen zij snel oplossen. Of zelfs voorkomen. Is er in je woning iets kapot? Dan moet je deze gewoon doorgeven via de website of de telefoon.

Benieuwd wie jouw contactpersoon is? Lees dan snel verder. Je kunt de wijkbeheerders en huismeesters op werkdagen bellen tussen 08.30 en 16.30 uur.

Lees verder

Als het water niet meer wegloopt in jouw douche, toilet of keuken. Bel dan meteen naar Van der Velden Rioleringsbeheer op telefoonnummer (073) 622 04 00.

Reparatie en onderhoud

In de folder ‘Zelf klussen in huis’ hebben we de spelregels voor je op een rij gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten. Wil je aan een klus beginnen waar je toestemming voor moet vragen? Dan kun je dit online doen met dit formulier.

Lees verder

Je kunt een reparatie online doorgeven of via de telefoon. Sommige reparaties geef je door aan Poort6. Reparaties aan de cv, de lift of de riolering geef je zelf door aan de leverancier.

Reparatie doorgeven

Heb je jezelf buitengesloten? Of ben je je sleutel kwijt? Wij kunnen je helpen om weer binnen te komen. Bel hiervoor naar ons algemene telefoonnummer 0183 66 99 00 en kies voor de optie 1: reparatie doorgeven. De eerste keer hoef je hiervoor niets te betalen. Sluit je jezelf binnen 1 jaar weer buiten? Dan betaal je hier kosten voor.

Lees verder

In het verleden vervingen we keukens na 24 jaar en badkamers na 36 jaar. Dat vinden we te lang duren. We willen huurders eerder een nieuwe keuken, badkamer of toilet aanbieden. Daarom begonnen we een aantal jaar geleden met een inhaalslag. Dat houdt in dat we meer keukens, badkamers en toiletten dan normaal vervangen. We beginnen met de oudste keukens en badkamers. En werken zo naar voren toe. Ben je benieuwd of we de komende 3 jaar jouw keuken, badkamer of toilet gaan vervangen? Bekijk dan de planning van het onderhoud. Ieder jaar plaatsen we in januari weer een nieuw overzicht.

Is jouw keuken, badkamer toilet er nu al slecht aan toe? Dan kun je natuurlijk gewoon een reparatie doorgeven.

Planning onderhoud Lees verder

Het ligt eraan of de dakgoot hoger of lager ligt dan 2,5 meter. Ligt de dakgoot hoger dan 2,5 meter? Dan maken wij deze voor je schoon. Ligt de dakgoot lager dan 2,5 meter? Dan kun je er met een huishoudtrap zelf bij. Deze dakgoot maak je zelf schoon. Wil je liever dat wij het voor je doen? Neem dan een serviceabonnement bij ons af. Dan maken we ook deze dakgoten voor je schoon.

 

Lees verder

Iedere woning heeft onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat deze netjes en goed blijft.  Zoals schilderwerk, het vervangen van keukens of dakwerkzaamheden. Voordat we beginnen met dit soort onderhoud,  krijg je altijd eerst een brief met informatie over de werkzaamheden. Per wijk hebben we een overzicht van het geplande onderhoud voor 2021.

Lees verder